Den totala försäljningen av ren alkohol ökade med 7,8 procent till 44,9 miljoner liter under 2009, jämfört med året före. Och antalet kundbesök lyfte med 6 miljoner till 114 miljoner, enligt Systembolagets egna statistik.
Men svenskarna dricker inte mer för det, hävdar bolaget och hänvisar till forskningsorganet Sorads undersökningar som pekar på oförändrad konsumtion de nio första månaderna i fjol.
Dessutom förklaras den kraftiga ökningen av ändrat köpbeteende vid Sveriges gränser. Den svaga kronan har gjort att svenskar i mindre utsträckning handlar utomlands samtidigt som norrmän och finländare i större omfattning handlar sin alkohol i Sverige. Detta tillsammans motsvarar cirka två procentenheter av den totala ökningen, enligt Systembolaget.
Mest har vinförsäljningen ökat, nio procent, därnäst starköl, plus sju procent. Försäljning av spritdrycker ökade med drygt fem procent.
Systembolagets försäljning av alkoholfria drycker steg med 19 procent till drygt 1 miljon liter.
TT