Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Fredrik Warberg, projektledare på klimatsmart semester, listar fyra tips för hur du kan hitta en mer klimatsmart semesterplan. Foto: TT

Tåg, flyg eller bil – så mycket släpper de olika alternativen ut

Uppdaterad
Publicerad

Vilket färdmedel ska du välja om du vill resa klimatsmart i sommar? Enligt Fredrik Warberg, projektledare för sidan klimatsmartsemester.se, finns det en enkel regel – stanna på marken.

Barcelona, Split och Berlin – tre populära resmål för svenskar. SVT nyheter har bett hjärnorna bakom den forskningsbaserade sidan klimatsmartsemester.se att räkna ut hur mycket utsläpp resorna dit genererar, beroende på färdsätt. I bilden nedanför kan du se resultatet:

Beräkningarna visar utsläpp för resor, tur och retur. Beräkningarna av utsläpp för bil omfattar även utsläpp vid produktion av bilar, inklusive batterier. Detta gör inte beräkningarna av utsläpp för tåg och flyg. Läs mer om uträkningen i faktarutan längst ned. Foto: Truls Wallin
EU-val 2024

Räknar utsläpp per personkilometer

Enligt Fredrik Warberg, projektledare för sidan klimatsmartsemester.se, är det alltid bäst att stanna på marken om man vill semestra klimatsmart. Tåg och buss är nästan alltid bäst ur klimatsynpunkt, men man kan även resa hållbart om man fyller en bil, särskilt om den går på el, biogas eller HV100, säger han.

– Vi räknar utsläpp per personkilometer och då spelar beläggningen en stor roll. Tåg är toppen och långfärdsbussar är överraskande bra då de är energieffektiva och ofta har hög beläggning.

Biogasbil är bättre än elbil

Många tänker nog att elbil är bättre än en bil som kör på annat bränsle. Men enligt Fredrik Warberg är det bättre att fylla en bil som kör på biogas eller HVO100.

– Det beror på att utsläppen i samband med tillverkningen av batterierna till elbilar är relativt stora.

Samtidigt tillägger han att elbilar ändå ger halva utsläppen jämfört med en dieselbil.

Åker man bil gäller det också att undvika färjor:

– Det är faktiskt så att färjor genererar högre utsläpp per personkilometer än flyget, säger Fredrik Warberg.

Fakta om uträkningen:

Beräkningarna har gjorts av av Jörgen Larsson, forskare i hållbar konsumtion på Chalmers och Annelie Kamb, doktorand på Kungliga Tekniska Högskolan.

Vad gäller utsläpp för bil har forskarna räknat med en medelstor dieselbil. Beräkningarna av utsläpp för bil omfattar även utsläpp vid produktion av bilar, inklusive batterier. Detta gör inte beräkningarna av utsläpp för tåg och flyg. Anledningen är enligt forskarna att tåg och flyg tar så många fler passagerare och färdas betydligt längre sträckor under sin livslängd att det därför bara skulle ha minimal inverkan på utsläppen per personkilometer.

Beräkningarna är utförda med nya uppdaterade beräkningar som kommer i version 4 av klimatsmartsemester.se. Nya versionen kommer att släppas under senare hälften av maj månad 2024.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-val 2024

Mer i ämnet