Barcelona, Split och Berlin – tre populära resmål för svenskar. SVT nyheter har bett hjärnorna bakom den forskningsbaserade sidan klimatsmartsemester.se att räkna ut hur mycket utsläpp resorna dit genererar, beroende på färdsätt. I bilden nedanför kan du se resultatet:
Räknar utsläpp per personkilometer
Enligt Fredrik Warberg, projektledare för sidan klimatsmartsemester.se, är det alltid bäst att stanna på marken om man vill semestra klimatsmart. Tåg och buss är nästan alltid bäst ur klimatsynpunkt, men man kan även resa hållbart om man fyller en bil, särskilt om den går på el, biogas eller HV100, säger han.
– Vi räknar utsläpp per personkilometer och då spelar beläggningen en stor roll. Tåg är toppen och långfärdsbussar är överraskande bra då de är energieffektiva och ofta har hög beläggning.
Biogasbil är bättre än elbil
Många tänker nog att elbil är bättre än en bil som kör på annat bränsle. Men enligt Fredrik Warberg är det bättre att fylla en bil som kör på biogas eller HVO100.
– Det beror på att utsläppen i samband med tillverkningen av batterierna till elbilar är relativt stora.
Samtidigt tillägger han att elbilar ändå ger halva utsläppen jämfört med en dieselbil.
Åker man bil gäller det också att undvika färjor:
– Det är faktiskt så att färjor genererar högre utsläpp per personkilometer än flyget, säger Fredrik Warberg.