Tågkonkurrens – Utmanaren angriper SJ:s svaghet – priset

Uppdaterad
Publicerad

Från och med i dag utmanas SJ på de rikstäckande tågsträckorna. Men att avreglera tågtrafik är inte som att avreglera taxi. En enda konkurrent har anmält sig för att utmana SJ på en enda sträcka. Men mellan Stockholm och Malmö ger Veolia det gamla monopolbolaget stentuff priskonkurrens.

Den 1 juli avskaffades SJ:s monopol på rikstågtrafik, inledningsvis bara på helger.

Den historiska reformen har hittills bara lett till en förändring som är märkbar för resenären:

Veolia kör ett tågset mellan Stockholm och Malmö, med ett fast biljettpris på 299 kronor. Start fredag den 3 juli.

Veolias analys av konkurrenssituationen med SJ står skriven, med utropstecken, i en röd cirkel högst upp på deras hemsida: ”Alltid fast pris! 299 kronor”.

-Vi vill att kunden ska veta vad det kostar, säger Gunnar Wulff, tågchef på Veolia Transport.

Oklar prisnivå

När utmanaren ska ge sig in i marknadskonkurrens med giganten och dominanten SJ, väljer den att beväpna sig med ett fast, lågt pris. Eftersom SJ:s svaghet – antagligen den enda – är ganska höga och svårbegripliga biljettpriser.

Något enkelt svar på vad en SJ-biljett mellan Stockholm och Malmö kostar kan inte ens SJ ge.

-Våra biljettpriser styrs helt av tillgång och efterfrågan, säger man på SJ:s presstjänst. Det är ganska svårt att jämföra eftersom våra priser varierar beroende på när man köper och när man reser. De kan kosta från 1 krona om man köper på Tradera till vårt högsta pris på sträckan som är 1135 kronor.

Vill inte uppge snittpris

Kan kosta en krona – men vad kostar de verkligen då?

En koll på SJ:s internetbokning visar att biljettpriset Stockholm-Malmö med en veckas framförhållning ligger mellan 271 och 1 016 kronor. Det lägsta priset är dagens enda sk Intercity-tåg, de gamla tågen med en timme längre restid.

De allra flesta biljetterna ligger mellan 600 och 800 kronor.

Vad är det genomsnittliga priset som SJ tar ut mellan Stockholm och Malmö? Presstjänsten måste kolla och ringer tillbaka:

-Vi har ingen sådan siffra att kommunicera. Det är ganska svårt att räkna ut.

Hösten 2008 gick SJ ut offentligt med ett genomsnittspris – men det gällde sträckan Stockholm-Göteborg, och då var snittpriset knappt 600 kronor. Sannolikt har SJ:s ekonomer mycket god koll på vilket snittpris man tar ut för sina resor, men det är alltså inget man vill skylta med.

-I synnerhet inte nu när vi är konkurrensutsatta, säger presstjänsten innan vi lägger på.

Äldre vagnar och få avgångar

Veolia har priset och begripligheten som enda konkurrensfördel, men desto fler nackdelar.

Restiden är längre än SJ:s X2000, ungefär samma som för Intercitytågen. Vagnarna är äldre – men renoverade och försedda med eluttag och internet som man ger gratis till resenärerna, SJ tar 99 kronor av en andraklassresenär som vill använda internet under resan.

-Vi vänder oss i första hand till privat- och fritidsresenärerna där vi vet att priset är viktigt, säger Veolias tågchef Gunnar Wulff och fortsätter:

-Stockholm-Malmö skiljer det bara en timme mellan snabbtåg och våra tåg, men för affärsresenärerna är restiden ofta viktigare.

Den stora nackdelen för Veolia är förstås avgångarna. Ett enda tågset har man i trafik, med avgång mitt på dagen från Stockholm och retur kvällstid från Malmö. Det stora tågschemat för innevarande år var lagt långt i förväg, så Veolia fick hoppa in på en tid som fortfarande var ledig.

Ska trappa upp

I slutet av augusti trappar Veolia försiktigt upp konkurrensen med ytterligare ett tågset och dubbla avgångar.

Nästa stora steg blir att förlänga sträckan till Köpenhamn när den internationella tågtrafiken avregleras i oktober, vilket samtidigt innebär att Veolia kan trafikera Stockholm-Malmö alla dagar i veckan.

-När den internationella trafiken släpps fri gäller det inte bara på helgerna utan alla dagar, säger Gunnar Wulff. Så då kan vi köra Stockholm-Köpenhamn hela veckan, men vi stannar ju och tar upp resenärer däremellan också.

Hur kan då Veolia hålla ett så lågt pris?

-Vi har äldre vagnar än SJ och det ger oss lägre kostnader. Vi hoppas få god beläggning på våra turer. På de premisserna är detta ett hållbart pris, inte en introduktionsrabatt. Vid årsskiftet räknar vi med att ekonomin ska ha gått runt och gett en blygsam vinst.

Veolia är ett ursprungligen franskt företag som driver spårtrafik i flera europeiska länder, bland annat i Sverige där man sedan många år är verksam inom den så kallade upphandlade tågtrafiken: regional- och lokaltåg som drivs på uppdrag av den offentliga sektorn.

Per Andersson

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.