Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Taxiannons väcker raseri på nätet

En annons för företaget Taxijakt möter hård kritik på sociala medier. Hittills har Reklamombudsmannen tagit emot åtta anmälningar mot annonsen. Och nu uppmanar flera kritiker till en bojkott av företaget.

Annonsen, som publicerats i Norrköpings-Magazinet lyder ”Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel...”.

Åtta anmälningar

Budskapet kritiseras nu från flera håll. Reklamombudsmannen har tagit emot sammanlagt åtta anmälningar. Flera av de som anmält anser det vara ”stötande att föräldrar ska ha kontroll över sexualitet eller oskuld”. I en annan anmälan kallas annonsen  ”vilseledande och stötande”. Att antyda att det finns osäkra taxibilar och att vissa taxichaufförer och bolag har sex med passagerare är fel, anser anmälaren.

– Vi har inte haft något motsvarande ärende så vi kommer hänskjuta ärendet till reklamombudsmannens opinionsnämnd som tar ställning till om annonsen är förenlig med bestämmelserna, säger Gunilla Welander som är jurist på Reklamombudsmannen till SVT Nyheter.

Kritikstorm på nätet

Taxijakts annons har väckt ilska på sociala medier i dag. På Twitter skriver Hanna Fridén ” Så, Taxijakt marknadsför sig med våldtäkt. Fyfan vad ofräscht, total bojkott. Signaturen Bad B skriver ”Så tjejer då åker vi aldrig någonsin med taxijakt. Dags för taxislakt”.

– Vill man missförstå så kan man missförstå. Många kvinnor är rädda för hur de ska ta sig hem på natten och många föräldrar till unga tjejer är oroliga. Killar är inte i lika hög grad offer för våldtäkter, säger Bobby Haddad som är marknadskoordinator på Taxijakt till SVT Nyheter.

Att annonsen får så stark kritik och har anmälts ett flertal gånger tar Bobby Haddad med ro. Han menar att Taxijakt ville sätta folkus på det de anser vara ett stort problem.

– Ibland måste man ta i för att uppmärksamma ett problem. Det sker ganska mycket våldtäkter i svarttaxis. När vi skapade annonsen tänkte vi som en pappa skulle tänka.

”Uppmanar till en fet bojkott”

Organisationen FATTA!, som arbetar mot sexuellt våld och för samtycke är i dag mycket kritiska. FATTA och Crossing boarders grundare Ida Östensson trodde först att det var ett skämt när hon fick se annonsen.

– Vi lever i en våldtäktskultur som lägger skuld på och försöker skrämma kvinnor. Och den här annonsen matar den kulturen, som vi försöker arbeta emot.

Ida Östensson menar också att företaget försöker använda våldtäkt som affärsidé och likställer att förlora oskulden med våldäkt.

– Dessutom talar man inte till tjejerna själva utan till förmyndare. Som att tjejer inte äger sin egen sexualitet. En form av hederskultur.

– Det här är en vidrig annons och jag skulle vara ännu mer upprörd om jag jobbade som taxichaufför i ett konkurrernade företag. Jag uppmanar till en fet bojkott av Taxijakt. Det är otroligt att det här händer 2014.

”Stort misstag att publicera”

I eftermiddags meddelade Norrköpings-Magazinets ansvarige utgivare, Bengt Ingemarsson, att det var ett stort misstag att annonsen publicerades. ”Vi tar som utgivare avstånd från innehållet och de kopplingar som görs till hederskultur, genusperspektiv och sex”, skriver han i en kommentar till Resumé. Han säger också att tidningen inte kommer att publicera annonsen igen.

– Konstigt, det är allt jag har att säga, säger Bobby Haddad.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer