-Våra erbjudanden består av många olika delar och kontantpriset på telefonen är viktig information för våra kunder. Men då är det självklart viktigt att lyfta fram vilken månadsavgift som tillkommer, säger Josefin Lundmark, marknadsdirektör på Telia Sverige till Rapport.
Tycker du att ni har lyckats med det?
-Vi har absolut ingen avsikt att dölja någonting. Vi vill vara tydliga, men här kan vi säkert bli bättre, säger Lundmark.
Som Rapport tidigare berättat har KO krävt att operatörerna Telia, Telenor, Tre och Tele2 slutar med vad KO kallar vilseledande marknadsföring. Konsumentombudsmannen har hotat att driva frågan vidare till Marknadsdomstolen.
Tydligheten i annonserna har under flera år varit en stridsfråga mellan mobilteleoperatörerna och Konsumentombudsmannen. Ofta framhävs priset noll eller en krona i annonsen. Men, den som synar erbjudandena ser ofta en finstilt text där det står någonting helt annat.
Det här är vilseledande marknadsföring enligt Konsumentombudsmannen, som hänvisar till marknadsföringslagen som säger att man inte får beskriva en produkt som kostnadsfri om det slutliga priset är ett annat.
Dessutom måste det i annonserna tydligt framgå vilka villkor som gäller, men där missar bolagen också, enligt Konsumentombudsmannen.
Karin Moberger
Andreas Liebermann