En fjärdeklassare. Foto: TT

Tidiga betyg underkänns av forskare

Publicerad

Det finns inga hållbara argument för att införa betyg från årskurs fyra, och den utredning som ligger till grund för förslaget är bristfällig, hävdar Kungliga vetenskapsakademiens arbetsgrupp för framtidens skola i en artikel på DN Debatt.

En av alliansregeringens sista åtgärder var att ge professor Martin Ingvar i uppdrag att utarbeta ett förslag om att betyg ska kunna införas från och med årskurs 4 i grundskolan.

En viktig del av uppdraget var att redovisa de forskningsbaserade argumenten för tidiga betyg.

”Vore olämpligt”

Nu skriver Kungliga Vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola på DN Debatt att utredningen inte redovisar hållbara argument för tidiga betyg :

”Att införa tidigare betyg utan systematisk kunskap om att detta har positiva effekter vore direkt olämpligt”, skriver gruppen på tidningens debattsida.

– Nu har vi ytterligare en stark röst som ansluter sig till motståndet till tidiga betyg, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand till SVT Nyheter.

”Lärarna viktigast”

Enligt Jaara Åstrand har Alliansens förslag båda lärarfacken, forskningen samt Skolverket och Skolinspektionen emot sig.

Arbetsgruppen skriver att man istället vill att lärarnas kompetens och professionella roll ska stärkas:

”Att lärares ämnesdidaktiska kunskap spelar stor roll för elevernas kunskapsutveckling är känt sedan länge, och flera aktuella studier befäster denna slutsats ytterligare. Skolans reformarbete bör därför inriktas mot att stärka lärares kompetens och professionella roll.”

– Lärarna är den enskilt viktigaste faktorn. Att tro att tidiga betyg löser problemen i skolan är som att tro att man blir vältränad bara för att man har gymkort, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer