Butiken nappade på Tom Svenssons förslag och har nu gjort en egen märkning för palmoljefria produkter. Foto: Tom Svensson

Toms ”ap-märkning” fick matvarujätten att nappa

Uppdaterad
Publicerad

Han beskriver sig själv som ”en nolla från landet”. Men nu har Tom Svensson med sitt initiativ – som ska ge kunderna makten – fått matvarujätten att märka varor som är fria från den hårt kritiserade palmoljan. Och det är bara början.

SVT Nyheter har tidigare rapporterat om hur internationella företag sätter eld på regnskogarna för att på ett billigt och effektivt sätt kunna expandera sin palmoljeproduktion, en produkt som finns i mängder av livsmedel.

Tom Svensson från Fjällbacka fick upp ögonen för allvaret i palmoljeproduktionen efter en resa till just Borneo – och bestämde sig för att försöka göra något åt det på hemmaplan. Men det har inte alltid varit enkelt när han ställt obekväma frågor till storföretagen.

– När de skickat tillbaka standardsvar blir jag heligt förbannad. Då har jag blivit som en iller, säger han.

”Folk har inte tid att läsa innehållsförteckningar”

Det är lätt att dra paralleller till Davids kamp mot Goliat. På ena sidan: Tom Svensson från Fjällbacka – på den andra: En miljardindustri. Men med hjälp av en butikschef från Tanumshede har nu Toms vision blivit verklighet: En märkning som ger kunderna möjlighet att enkelt kunna välja produkter som är fria från palmolja.

– Jag blir lite upprörd när jag hör folk som säger ”det är ju bara att läsa på förpackningen”. Det finns inget rim och reson i det. Folk har inte tid att springa runt och läsa på alla förpackningar när de handlar, säger han.

Men från och med i onsdags har Tom Svenssons ”ap-märkning” blivit verklighet för Coop-kunderna i Tanumshede i Bohuslän.

Stefan Börjesson, butikschef, förklarar hur tankarna gick inför beslutet:

– Efter ett möte med Tom började jag läsa på om det som händer på Borneo och såg att motsvarande 300 fotbollsplaner brinner där nere varje timme. Då blev jag alldeles svettig. Det var så att jag började rysa, förklarar han.

Informerar – sedan får kunderna fatta besluten

Efter ett samtal till Coop:s marknadsavdelning gick det snabbt från ord till handling för butikschefen Stefan.

– Jag har bestämt mig för att göra vad jag kan. Vi har inte tagit bort några varor utan valt att märka de varor som inte innehåller palmolja. På så vis kan jag informera mina kunder, sedan får de bestämma, säger han.

Tror du att initiativet kan göra någon skillnad?

– Det tror jag faktiskt. Jag hörde senast i går att Göteborgskex ska ta bort palmoljan ur sitt sortiment senast 2016.

Har du själv sett över dina vanor?

– Ja, det har jag faktiskt gjort. Man blir påverkad när man läser om det här. Men jag är bara en person, det finns ju fler än mig i världen.

Han fortsätter:

– Det första jag gjorde var att kolla schweizernöten som jag själv gillar. Men jag hade lite tur där, den innehåller ingen palmolja.

Tom och Stefan hoppas nu att fler företag ska haka på deras unika märkning:

– Jag blev så glad när Coop i Tanumshede hakade på den här idén och väljer att informera sina kunder. För mig är han den stora hjälten. Jag är övertygad om att folk vill ha det här. Och jag hoppar att Stefans kollegor runtom i landet också är intresserade, säger Tom Svensson.

Kan bara växa runt ekvatorn

Oljepalmen (Elaeis guineensis) är en afrikansk växt vars naturliga utbredning sträcker sig från Gambia i Västafrika till Angola och Kongo i Centralafrika.

Palmolja, finns i mat och produkter som vi använder varje dag. Förutom i margarin, kakor, friterade produkter och choklad kan palmolja också finnas i smink, tvål, tvättmedel, ljus och mycket annat.

Den introducerades i Sydostasien för ungefär 100 år sedan, men de industriella odlingarna tog fart först på 1980-talet. Sedan dess har den planterats över stora områden, främst i Malaysia och Indonesien som i dag står för 85 procent av världsproduktionen.

Palmoljan har i stor utsträckning ersatt kokosolja som matfett i större delen av södra Asien. Arten kan bara växa i bältet runt ekvatorn.

Källa: IUCN, WWF                                                                          

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.