Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Trafikverkets Sven Hunhammar och Åsa Håkansson på Drivkraft Sverige om vad som krävs för att klara klimatmålen – och hur det kommer att påverka drivmedelspriserna: ”Blir intressant att se hur regeringen ska göra det.” Foto: SVT

Trafikverket: Dyrare drivmedel krävs för att klara klimatmål

Uppdaterad
Publicerad

För att klara klimatmålen krävs mer inblandning av i biodrivmedel i bensin och diesel – då blir det betydligt dyrare att tanka bilen. Det menar Trafikverket i en ny rapport som SVT har tagit del av.

Den sänkta reduktionsplikten vid årsskiftet – alltså mindre andel biodrivmedel i bensin och diesel – gör att koldioxidutsläppen från transporter kommer att öka med 19 miljoner ton på tre år. Därför ser Sverige ut att missa både det svenska klimatmålet och EU:s mål till 2030.

– Ju mer vi släpper ut nu, desto mindre får vi släppa ut sen. Det är den totala utsläppskurvan som räknas, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket.

Budskapet: Mer biodrivmedel för att klara EU-mål

EU:s regler sätter en begränsad mängd utsläpp för Sverige fram till 2030, vilket grovt kan översättas till en total mängd fossila bränslen. Vill vi inte minska bilåkandet dramatiskt blir biodrivmedel enda sättet att klara målen.

Regeringen talar ofta om ökad elektrifiering som en lösning för att minska utsläppen.

Trafikverket menar att elektrifieringen är nödvändig, men mest på längre sikt, för att nå målet om netto noll utsläpp till 2045. Även i scenarier med ökad försäljning av elfordon väntas högst 40-45 procent av alla personbilar gå på el 2030 och 10-15 procent av den tunga trafiken. Övriga bilar körs på flytande bränslen, därmed krävs mer biodrivmedel för att nå målen.

– Budskapet är att vi behöver mer biodrivmedel än dagens 6 procent om vi ska klara EU:s mål. Och det betyder med högsta sannolikhet högre priser, säger Sven Hunhammar.

Drivkraft Sverige spår prisökningar

Nu när Tidöpartierna sänkt inblandningen till 6 procent ända till 2026, kommer det behövas tuffare åtgärder sen – som höjer priset än mer.

– Nu har vi lägre priser i dag, men det kan bli jättedyrt från 2027, säger Åsa Håkansson, miljöansvarig på branschorganisationen Drivkraft Sverige.

Exakt hur dyrt det kan bli med bensin och diesel beror på flera faktorer, inte minst priset på olja. Experterna menar att priserna kan öka med lika mycket eller mer som priserna sänktes med när reduktionsplikten minskades, det vill säga 4 kronor för diesel.

SVT har sökt näringsminister Ebba Busch (KD).

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SD:s klimatpolitiske talesperson Martin Kinnunen ger sin syn på Trafikverkets rapport: – Nu behöver vi en bred palett av åtgärder på klimatområdet, och möjligheten till att köpa utsläppskrediter i andra länder. Hör Kinnunen i videon. Foto: SVT

REDUKTIONSPLIKTEN

Reduktionsplikten beslutades i bred politisk enighet och var som mest 30,5 procent för diesel och 7,8 procent för bensin. Reduktionsplikten har varit den viktigaste anledningen till att utsläppen från trafiken minskat så mycket. Enligt tidigare beslut skulle nivåerna trappas upp ytterligare år för år fram till 2030, då kravet på diesel var hela 66 procent.

Tidöpartierna beslutade sedan sänka reduktionsplikten kraftigt till sex procent från 1 januari 2024 och fram till och med 2026. Vad som händer sen är oklart.

Enligt energimyndigheten kommer utsläppen i Sverige öka under dessa tre år med 19 miljoner ton, CO2, då räknas både utsläpp från personbilar, lastbilar och arbetsmaskiner.

Trafikverkets scenarier visar att inte ens i det ”helt orealistiska” scenariot där alla bilar som säljs från idag är elfordon – både personbilar och lastbilar, – så räcker elektrifiering för att klara klimatmålen till 2030.

Däremot menar man att för det långsiktiga målet netto noll till 2045, så kommer elektrifieringen stå för så gott som hela utsläppsminskningen för trafiken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.