Trögt för privat bilbesiktning – nu växer kritiken

Publicerad
Den första juli i fjol blev det fritt fram för privata företag att besiktiga bilar. Men etableringen går trögt och nu växer kritiken mot Transportstyrelsen. -Det går trögt. Det är svårt att rekrytera personal och det är många regler, säger Per Lundmark, projektledare på Dekra, ett av de företag som ansökt om att få besikta bilar.

När lagen ändrades blev det fritt fram för andra än Svensk Bilprovning att utföra kontrollbesiktningar, men 10 månader senare är det bara ett företag som har tagit upp konkurrensen. Det är finska Carspect, som öppnade sin första anläggning i Tyresö utanför Stockholm förra sommaren. Företaget har i dagsläget åtta anläggningar.

”Har varit otrolig långsam”
Trots den tröga starten finns intresse från flera bolag att ge sig in på den svenska marknaden. Just nu väntar fyra företag på ett godkännande från Transportstyrelsen och Swedac, den myndighet som ansvarar för ackreditering. Ansökningarna är sekretessbelagda men två av företagen som offentliggjort sitt intresse är tyska Dekra och spanska Applus, som planerar att öppna sin första anläggning i Malmö inom kort.

-Avregleringen har varit otrolig långsam. Det har gått trögt med föreskrifter från Transportstyrelsen och det finns fortfarande frågetecken kvar, säger Staffan Grandin, VD på Applus till Rapport.

När Rapport når de ansvariga på Transportstyrelsen, som har till uppgift att säkerställa att kvaliteten upprätthålls, bekräftar man att det har varit problem med förseningar och integrering av vikiga datasystem.

Det handlar om system som ska ge företagen tillgång till information om fordonsuppgifter. Lena Eklund, sektionschef för fordonsgodkännande på Transportsyren är förtegen, men säger att problemen bland annat kan förklaras med resursbrist och att man i dagsläget ligger omkring en månad efter tidsplanen.

En av anledningarna till de då svala intresset var det osäkra politiska läget innan höstens val. Den rödgröna oppositionen lovade att avskaffa avregleringen vid ett maktskifte.

Skulle öka tillgängligheten
Debatten om av avreglera monopolet på bilbesiktningar diskuterades redan på 1990-talet men planerna skrotades. Innan avreglereingen handlade mycket av kritiken om befarade prishöjningar och i den proposition regeringen presenterade 2009 nämns att det vid en avreglering fanns risk för att besiktningen skulle bli dyrare. Men att bilägarna skulle vara beredda att betala ett högre pris om tillgängligheten ökade.

I Finland öppnades monopolet för konkurrens under 1994-1999. Därefter såldes det statliga besiktningsbolaget 2003. Antalet besiktningsstationer hade fram till 2010 tredubblats. Under den tiden hade priset ökat med upp till 200 procent.

Andreas Liebermann
andreas.liebermann@svt.se

Fakta: Bilbesiktning

Visa

• I dagsläget är tre föreget ackrediterade att bedriva besiktning av personbilar, Svensk Bilprovning, Carspect och det lokala företaget Ystad Bilbesiktning AB.

• Den obligatoriska bilbesiktningen infördes 1965 och bilprovningen utför fem och en halv miljon besiktningar varje år.
Bolaget ägs till 52 procent av staten. Resten ägs av motorbranschens organisationer och försäkringsbolagen.

*• Carspect ägs av finska A-Katsasus, som i dagsläget finns etablerade i åtta europeiska länder.

• Applus Bilprovning ingår i en världsomspännande koncern som utför över 17 miljoner besiktningar per år. Koncernen har över 14.000 anställda i 40 länder och ägs av det amerikanska investmentbolaget Carlyle Group.

• Tyska Dekra har huvudkontor i Stuttgart är specialiserat på kontroll och besiktningar av fordon och industriprodukter. Företaget är etablerade i Europa, Nordamerika, Sydamerika och Afrika och har 24.000 medarbetare.

Källor: SVT, applusbilprovning.se, dekra-automotive.se, a-katsastus.fi

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer