Tv-tittarna tar plats i rutan

Uppdaterad
Publicerad

I israeliska dundersuccén Rising star tar tittarna plats i rutan.

Melodifestivalen lockas av nya idén, men vågar inte ta risken. Än.

TV-programmet Rising star, som sänds i Israel, har blivit en dundersuccé. Tävlingen påminner om Idol, fast med en twist – tv-tittarna själva tar plats i rutan.

– Det är en spännande idé som har blivit otroligt populär, säger Thomas Strindberg, som jobbar med Melodifestivalen på SVT:s interaktiva avdelning.

Medier

Idoler ser tittarna

Idag har alla tv-kanaler med självaktning tävlingsprogram som bygger på att tittarna engagerar sig och är med och röstar genom att ringa eller sms:a. Men Rising star, som sänds i israeliska kanalen Keshet, tar allt ett steg längre. Tittarna laddar ner en app i mobilen eller på plattan. När artisten kliver upp på scen och börjar sjunga gör tittarna tummen upp eller tummen ner i appen. Den som röstar har chansen att dyka upp i tv-rutan framför sin idol.

– Idén bygger på det mest lockande tv har att erbjuda, att få vara med i rutan själv, säger mediekonsulten Robert Svensson.

Artisterna i Rising star sjunger vänd mot en väldig skärm där ansiktena på dem som röstar poppar upp, ett efter ett.

– Om mina egna barn visste att Erik Saade såg dem när de röstade på honom i mello hade de gått i taket, säger Robert Svensson.

”Lockande, men är försiktiga”

Han är inte överraskad över att programmet blivit en hit. I Israel har appen laddats ner 1,5 miljoner gånger och med tanke på att det finns två miljoner hushåll i landet är det en imponerande siffra. Över en tredjedel av tittarna som ser programmet använder appen.

Just nu pågår planeringen inför nästa års melodifestival. Att också i fortsättningen få med sig tittarna är viktigt, men Thomas Strindberg tror inte att melodifestivaltittarna kommer få chansen att själva synas i rutan. Inte än.

– Det är lockande, men vi måste vara försiktiga med att ändra för mycket. Vi vill inte riskera att förlora tittare på att experimentera, säger han.

Tv och appar – trendigt

Människor som tittar på tv vill engagera sig, och tv-program där de som tittar använder både tv och appen i mobilen samtidigt är en stor trend i tv-världen just nu. Programidén Rising star har sålts vidare till 25 olika länder, bland annat USA.

– Tv-bolagen vill dra nytta av det engagemang som finns bland tittarna, säger Robert Svensson. Självklart finns det stora pengar att tjäna för kommersiella kanaler som gör det rätt. Vi har bara sett början.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Medier

Mer i ämnet