Förskolan Sanda i Umeå har en uteprofil. Miniröris på gården. Foto: Scanpix

Stora grupper hotar förskolans läroplan

Uppdaterad
Publicerad

En av fem förskoleavdelningar har ofta för lite personal för att uppfylla läroplanen, visar SVT:s granskning. Sveriges kommuner och landsting däremot tycker att allt fungerar bra.

SVT:s stora undersökning bland barnskötare har visat att det är allt större barngrupper i Sverige, att många barnskötare inte kan garantera säkerheten och i dag alltså att personalsituationen gör att 21 procent anger att de ofta inte kan uppfylla läroplanen. 55 procent säger att det hänt någon gång eller säger ja, men mycket sällan.

– Det har blivit fler barn, och fröknarna hinner inte med det de ska göra enligt Skolverket, säger Hanna Gerklev, förskollärare i Växjö.

SVT granskar förskolan

Svårast i stora barngrupper

Precis som med säkerhetssvårigheter är det de stora barngrupperna som får svårast att följa läroplanen. Avdelningar med 20-24 barn eller fler svarar i högre utsträckning ”ja ofta” på frågan ”Har du någon gång upplevt situationer där ni inte haft förutsättningar att bedriva en verksamhet där ni lever upp till läroplanen?” Det är egentligen bara i grupper med 4-9 respektive 10-14 barn som värdena ligger under genomsnittet.

De barnskötare som svarar att ”ja ofta” på frågan om de ibland upplever situationer där de inte lever upp till läroplanen har i snitt 20,2 barn per avdelning. De som svarat ”Nej, aldrig” har i snitt 18,3 barn på sina avdelningar.

– Man blir ju lite stressad, man känner att man inte kan jobba på det sätt som man skulle vilja, säger Birgitta Persson, förskolepedagog i Gävle som har just en större barngrupp.

SKL positivt

Men Maria Stockhaus (M), ordförande för utbildningsdelegationen på Sveriges kommuner och landsting, är positiv ändå:

– Det innebär ju att 79 procent upplever att de kan leva upp till läroplanen, då får man ju bygga på det och se hur kan vi jobba med de här 21 procent som upplever att de inte kan det. Och varje förskola är unik med den barnsammansättning och de barn man har, och då är det viktigt att man ser hur kan vi förbättra kvalitén på varje förskola.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar förskolan

Mer i ämnet