– Det är så klart inte acceptabelt. Det betyder att tusentals barn och unga går till skolstarten med en dålig känsla i magen istället för att gå dit för att lära sig och ha roligt, säger Carolina Engström, generalsekreterare på Friends.
Bekräftar bilden att många unga kränks
Rapporten publiceras för sjätte året i rad och bygger på webbaserade enkäter som besvarats av 43 337 unga mellan förskoleklass och årskurs nio. Resultaten bekräftar bilden av att kränkningar och mobbning alltjämt är ett problem i svensk skolmiljö. Årets resultat ligger nämligen i linje med tidigare års resultat.
– Den här rapporten visar inte på några nya sensationella siffror utan bekräftar den bild vi hade. Det här är ett ansvar som vuxenvärlden måste ta. Det går att förebygga mobbing och det går att bygga trygga skolor, säger Carolina Engström.
LÄS MER: Kränkningar och trakasserier – vardag på många skolor
Enkäterna visar att flickor är mer utsatta och otrygga i skolan än pojkar. 27 procent av tjejerna i årskurs 6-9 på högstadiet har blivit utsatta för kränkningar det senaste året medan motsvarande siffra bland killarna är 16 procent. På frågan om elever känner sig otrygga i skolan svarar var femte tjej på högstadiet att de känner sig otrygga ibland eller ofta, vilket kan jämföras med var tionde kille.
Vissa grupper mer utsatta
Rapporten visar även att trakasserier utifrån kön, könsidentitet, sexuell läggning och etnicitet är vanligast förekommande. Även barn med en funktionsnedsättning löper större risk för utsatthet.
– Att visa grupper riskerar att utsättas mer än andra visar att det finns normer som styr vad som är okej och inte. Om man avviker från de här normerna riskerar man att utsättas. Vi behöver våga analysera varför just de här grupperna utsätts. Här behöver vuxenvärlden föra en dialog och kritisk diskussion med unga och prata om det här, säger Carolina Engström.
LÄS MER: Nytt system ska förebygga mobbning
De vanligaste formerna av kränkningar bland yngre barn (åk 3-6) är taskiga kommentarer, följt av elaka blickar eller att ha blivit lämnad utanför. Därefter följer fysiska kränkningar i form av knuffar eller slag.
Även bland de lite äldre barnen (åk 6-9) är verbala kränkningar vanligast, följt av utfrysning och kränkningar på nätet.
Vill se satsning med statliga medel
För att stävja trakasserier och mobbning i skolmiljö vill Carolina Engström se att statliga medel satsas på att höja medvetenheten på skolorna.
– Vi vill se ett trygghetslyft i stil med ett mattelyft, alltså att man tillsätter statliga medel för att höja medvetenheten kring de här frågorna. Vi vet att ett förebyggande arbete är effektivt, det minskar lidandet för den enskilda eleven, det förbättrar skolresultaten och det är samhällsekonomiskt försvarbart, säger Carolina Engström.