Foto: Scanpix

Var tredje sjuåring har en egen mobiltelefon

Uppdaterad
Publicerad

Var tredje sjuåring har en mobiltelefon eller smartphone. Det visar en ny Sifo-undersökning.

– Det är bra för barn och för föräldrarna, säger Malin Alfvén, barn- och föräldrapsykolog.

Barnvakt, läromedel eller leksak? Att små barn sitter med smartphones och surfplattor är inget vi är ovana vid att se i dag. Nu visar en undersökning gjord av Sifo på uppdrag av Telenor att 67 procent av alla 4-11-åringar har tillgång till familjens smartphone och 38 procent har en egen smartphone.

Som det mesta, kryper telefonerna ner i åldrarna. De yngre barnen får sin första mobil allt tidigare, visar undersökningen. I dag har var tredje sjuåring en mobiltelefon. Drygt 31 procent av barnen hade en mobil när de gick i lågstadiet och nästan 87 procent hade det i mellanstadiet.

Trots det tycker majoriteten av föräldrarna som svarat att tio år är den mest lämpliga åldern att få sin första mobiltelefon. Diskussionerna kring barns användande av smartphones och surfplattor har gått varma och enligt undersökningen säger 40 procent av föräldrarna att de diskuterar ämnet ofta.

”Kan inte hindra utvecklingen”

Malin Alfvén, barn- och föräldrapsykolog, är positiv till att barn har mobiltelefoner.

– Det är bra för barn och föräldrar att de kan nå varandra. Vissa barn behöver kunna få tag på sina föräldrar om de är oroliga.

Hon är inte förvånad över undersökningens resultat.

– Man kan inte hindra utvecklingen. De ser sina föräldrar och sina kompisar ha det. Det har blivit diskussion om alla nya saker, om teven, datorn, surfplattan – men det är ju så här den tekniska utvecklingen ser ut.

Men Malin Alfvén tycker att det är viktigt att man inom familjen sätter upp regler för användandet, vilket majoriteten också gör – över 60 procent av föräldrarna har satt upp regler kring barnens telefonanvändande.

– Man kan ta upp det till diskussion vid ett familjeråd, att man exempelvis inte ska använda telefonen i onödan och att man bara sitter en liten stund på kvällen.

Pedagogiska spel

I undersökningen framgår det att många föräldrar tycker att det är positivt att barnen kan utvecklas och ta del av pedagogiska spel med hjälp av telefonen. Att barnen lär sig ny teknik, tar del av medier och får kunskaper tas också upp. Eventuella negativa saker föräldrarna kan tänkas uppleva tas dock inte upp i undersökningen.

Malin Alfvén håller med om de pedagogiska fördelarna med en smartphone.

– Det är en väldig fördel. Man ser också att barns IQ har ökat vilket skulle kunna ha att göra med användningen av internet, men också att föräldrar pratar och berättar mer för sina barn i dag.

Även skolor och förskolor har anammat den nya tekniken i lärandet. Men där har man kommit lite längre i storstäderna – 35 procent av barnen i storstäderna har tillgång till smartphones i skolan eller på förskola jämfört med 24 procent utanför städerna.

Finns det någon åldersgräns man bör sätta för när barnen ska få en telefon?

– Det vet barnen själva. Jag såg nyligen ett barn på 1,5 år som kunde få fram ett spel på en iphone. Barn är nyfikna av naturen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.