Volvobolagen har redan en egen gemensam testbana i närheten.
-Men de testar passiv säkerhet, krocksäkerhet och sånt. Men vi ska testa aktiv säkerhet, system som tar över från föraren när bilen riskerar att krocka, köra på fotgängare eller ligger för nära framförvarande fordon till exempel, säger Pether Wallin, vd på Astazero, som ska driva testbanan.
-Vi kommer använda oss av robotstyrda bilar som kör själva med hjälp av GPS. Det säger sig självt att vi inte kan ha förare i bilar där vi ska testa att de inte frontalkrockar med varandra. Tänk om tekniken fallerar.
Astazero är ett dotterbolag till SP, Sveriges tekniska forskningsinstitut och Chalmers, vars fordonsforskning ska bidra till testerna. Volvo, Scania och Saab men även andra bolag inom svensk fordonsindustri ska genomföra tester på banan.
-Det här blir ett unikt samarbete mellan fordonsforskning och fordonsindustrin i Sverige. Målet är ju att bygga in teknik i våra fordon som minimerar olyckorna i trafiken, säger han.
Totalt satsas cirka 350 miljoner kronor på banan, som beräknas stå klar 2014.
TT