På paketterminalen i Veddesta utanför Stockholm har paketen börjat trilla in, här tas omkring 49.000 paket emot en vanlig arbetsdag. Och julruschen har redan smygstartat.
Enligt den senaste e-barometern, en undersökning om svenskarnas köpvanor på nätet, uppskattar svenska konsumenter att de kommer handla julklappar för 20,5 miljarder, två miljarder mer än förra året.
Och en fjärdedel av dessa klappar kommer att inhandlas på nätet.
– Man handlar ju betydligt fler julklappar på nätet än tidigare. Men vi ser också att all handel flyter ihop, vi köper många julklappar i de fysiska butikerna samtidigt som vi söker mycket, gör research, på nätet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, som hanterar en stor del av alla paket.
En fjärdedel köper alla klappar på nätet
Andelen som handlat julklappar på nätet har ökat de senaste åren – från drygt var tredje person 2011 till nästan varannan under 2014.
– Vi konsumenter har upptäckt hur bekvämt och enkelt det är att handla på nätet. Vi kan sitta hemma i soffan, titta runt och bestämma oss. Vi behöver inte jäkta runt för att att handla julklappar längre, utan vi kan göra det i lugn och ro, säger Arne Andersson.
– Jag ser ingen hejd på det här, utan jag tror att vi blir mer och mer digitaliserade.
Julen börjar tidigt
Samtidigt börjar julen tidigare i dag jämfört med för några år sen. Enligt e-barometern kommer var fjärde konsument handla de flesta av sina julklappar under den kommande månaden, innan 1 december.
Och för tomtarna på nätet kommer julhandeln att ske ännu snarare. Av dem som e-handlar tänker fyra av tio göra sina köp innan december.
– Det är redan nu som det börjar. Och sen kommer det att accelerera ända in i kaklet, julafton alltså, säger Arne Andersson.
Högtider för shopping
Att så många väljer att köpa sina klappar på nätet kan även delvis bero på att många svenska företag går i amerikanska fotspår och satsar på att genomföra aktiviteter i samband med shoppingfenomenen ”Black friday” och ”Cyber Monday”, som infaller i samband med Thanksgiving-helgen.
Nästan en tredjedel av företagen som svarat i e-barometern kommer att delta i dessa shopping-högtider.
– Allt fler svenska företag satsar på Black Friday och Cyber Monday som startskott för julhandeln och jag skulle vilja säga att det tog ordentlig fart förra året. Det innebär att många butiker rivstartar julhandeln med riktigt bra erbjudanden redan den sista helgen i november, säger Arne Andersson.
Julhandeln i siffror
Svenska konsumenter uppskattar att de kommer att handla julklappar för 20,5 miljarder kronor i år
Konsumenterna tror att de kommer att handla för totalt 5,4 miljarder kronor via e-handel – en ökning med 26 procent jämfört med förra året
I snitt kommer varje konsument att köpa julklappar för 3.200 kronor
40 procent av svenskarna tror att de kommer att e-handla julklappar i år, i genomsnitt uppskattar de att de kommer handla för 1.945 kronor per person
30 procent uppgav att de inte kunde svara på frågan om de tänkte handla sina julklappar på nätet, vilket innebär att andelen kan bli större
Andelen som handlat julklappar på nätet fortsätter att öka. Från att drygt var tredje person hade handlat julklappar på nätet 2011 till att nästan varannan person hade gjort det under 2014
Källa: E-barometern Svenskarnas julklappsinköp 2015
Fakta: E-barometern
E-barometern sammanställs av Postnord, Svensk Distanshandel och HUI Research.
Undersökningen bygger på information som samlats in från företag mellan 5-26 oktober 2015. 379 företag deltog.
En konsumentundersökning genomfördes 2-12 oktober 2015 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Sammanlagt deltog 1.106 respondenter i undersökningen.
Eftersom e-barometern det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet.
Källa: PostNord