– Äntligen ser vi resultaten av lärare och elevers dedikerade arbete i Sveriges skolor. Men det är viktigt att politikerna inte slår sig till ro, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet.
Johanna Jaara Åstrand lyfter fram ett ökat fokus på kvaliteten på undervisningen som en av anledningarna till elevernas kunskapsutveckling.
Åsa Fahlén, förbundsordförande i Lärarnas Riksförbund, är inne på samma linje.
– Man har ju särskilt uppmärksammat matematikämnet, till exempel med den statliga satsningen mattelyftet. Det här har varit uppskattat av lärare, att man verkligen får sitta ner med sina ämneskollegor och prata om hur man kan förbättra sin undervisning i klassrummet.
Läs mer: Glädjebesked: Svenska elever bättre i matte
”Efterlyser mindre pappersarbete”
Åsa Fahlén tror också att det finns en större enighet inom de politiska partierna om att något måste göras åt den svenska skolan och att läranas ämneskunskap är en nyckel.
– Man måste ha ett större kunskapsfokus. Du måste som lärare vara skicklig inom ditt ämne för att kunna lära ut det till eleverna.
Johanna Jaara Åstrand påpekar dock att det finns mycket kvar att göra. Bland annat med lärarnas arbetsbelastning.
– Det man efterlyser från lärarhåll är mindre pappersarbete och mer fokus på det ämne man undervisar i. Detta kan ge ytterligare effekt både på arbetsmiljön och elevernas studieresultat.