Ett definitivt avtal kommer att kunna undertecknas under första kvartalet 2010, skriver Ford. Det innebär att affären kommer att kunna genomföras under andra kvartalet 2010.
Det som bland annat återstår att lösa är finansiering och myndigheternas godkännande, enligt Ford. Ford kommer att sälja hela sitt innehav i Volvo till Geely.
Bekräftas av Geely
Även Geely bekräftar affären i ett pressmeddelande.
”I det fall ett köpeavtal skulle komma till stånd, kommer Volvo att behålla sin ledande ställning inom säkerhets- och miljöteknik, samt bli unikt positionerade som ett världsledande premium varumärke med tillväxtmöjligheter på den snabbt växande kinesiska marknaden”, heter det bland annat i pressmeddelandet.
Uppgiften var ute redan vid 10-tiden, då Miroslav Milurevic, Metallfackets ordförande på Volvo i Olofström, uppgav för SVT:s Blekingenytt att affären var klar.
Dagens tillkännagivande gör det möjligt för Geely att ansöka om godkännande från den kinesiska regeringen.
Pengar från kinesiska banker
Zhejiang Geely Holding Group, som är det fullständiga namnet, har tidigare uppgett att affären görs med hjälp av pengar från kinesiska banker.
Minst tre större banker i Kina, Bank of China, China Construction Bank och Export-Import Bank of China, ska ha gått med på att erbjuda lån, uppgav en bankkälla med insyn i planerna för Reuters i början av december.
Geely ska ha ansökt om lån på minst en miljard dollar, drygt sju miljarder kronor.
Export-Import Bank of China både ägs och styrs av den kinesiska regeringen. Bank of China är Kinas ledande långivare i utländsk valuta medan China Construction Bank är ledande inom fastighetsutlåning.
Inga bindande avtal
Enligt källor till TT har man förhandlat om 68 punkter. Men ännu återstår viktiga delar för att affären rent juridisk ska anses klar, bland annat finansiering. Men den viktigaste stötestenarna i affären har man lyckats lösa under förhandlingarna i London. Det handlar om hur Geely och Ford ska samarbeta kring olika patent.
Ford Motors presstalesperson John Gardiner vill inte gå in närmare på vilka delar som Ford och Geely har kommit överens om.
-Vi lämnar inte ut detaljer förrän försäljningen är klar. Men det här är ett viktigt steg i processen, säger han till TT.
Ford kommer att behålla ”nära relationer” med Volvo även sedan affären är avslutad, enligt Gardiner.
-Vi kommer att samarbeta när det gäller teknologi, komponenter och annat. Men Ford kommer inte att behålla några aktier i bolaget, säger han.
”Ett positivt steg”
-Det här är ett positivt steg i processen, säger Olle Axelsson, informationschef på Volvo Personvagnar, till TT.
TT: Vilken typ av steg?
-Det vet jag inte.
Vd ska ha utsetts
Ford och Geely har suttit i intensiva förhandlingarna i London de senaste dagarna.
Geely har enligt uppgift redan utsett en vd för Volvo Kina.
Kinesiska mediakällor som har nära kontakter med Geely uppger till Rapport att det handlar om en person som tidigare arbetade inom BAIC – det företag som nyligen köpte teknologi från Saab.
Prislappen på Volvo Personvagnar lär vara runt 15 miljarder kronor.
SVT/TT
Uppgörelsen
* Volvos förre vd, Hans-Olov Olsson, väntas få en framträdande roll i nya Volvo PV när kinesiska Geely tar över. Han har varit drivande i förhandlingarna om att avknoppa Volvo från Ford.
* Förre Volvochefen Pehr G Gyllenhammar kan också komma att ta plats i styrelsen.
* Kritikerna menar att en mäklarbonus på 10-tals miljoner kronor har skyndat på förhandlingarna.