Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Passagerare har slutat åka – Kollektivtrafiken kräver krispengar Foto: SVT

Kollektivtrafiken kräver krispengar – men inget besked från regeringen

Publicerad

Människors möjligheter att kunna resa till jobbet och fritidssysselsättningar kan komma att trasas sönder. Så lyder varningen från intresseorganisationen Svensk kollektivtrafik.
– Biljettintäkterna har minskat med över en miljard kronor i månaden, säger Kristoffer Tamson (M), organisationens ordförande.

Kollektivtrafiken i Sverige blöder. Efter coronakrisens utbrott har antalet passagerare i kollektivtrafiken minskat kraftigt, något som i sin tur lett till att biljettintäkterna rasat.

Utan statligt stöd kommer turtätheten därför behöva minskas och delar av kollektivtrafiken helt stanna upp. Dessutom hotas tusentals jobb i branschen, menar Svensk kollektivtrafik.

– Vi behöver kompensation för den samhällsinsats som kollektivtrafiken gör nu. Någonting annat är varken rätt eller rimligt, säger Kristoffer Tamson (M), ordförande i Svensk kollektivtrafik.

Inget besked från regeringen

I dagsläget har regeringen valt att inte presentera något konkret förslag om riktade pengar till kollektivtrafiken.

– Vi har riktat stora resurser till kommun och regionerna som är ansvariga för kollektivtrafiken, 22 miljarder kronor. Men vi utesluter inte att vi går vidare med ytterligare insatser, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Otillräckliga pengar

Men Kristoffer Tamson säger att kollektivtrafiken inte kommer nås av de 22 miljarderna.

– De täcker inte ens det intäktsbortfall som kommunerna och regionerna räknar med på grund av minskade skatteintäkter. Så det blir inga nya pengar kvar till kollektivtrafiken, säger han.

Planering för nedskärningar

Han är kritisk till att regeringen inte ger något konkret besked i frågan.

– Om vi inte snart får en garanti för kompensation kommer man behöva planera för neddragningar och nedskärningar. Det måste undvikas, säger Kristoffer Tamson.

  • HELA RIKET – 63 procent

• Blekinge (Blekingetrafiken) – 85 procent

• Dalarna – 60 procent

• Gotland (RKM) – 40 procent

• Gävleborg (X-trafik) – 80 procent

• Halland (Hallandstrafiken) – 76 procent

• Jämtland (Länstrafiken i Jämtlands Län) – 65 procent

• Jönköping (Jönköpings länstrafik) – 54procent

• Kalmar (Kalmar Länstrafik) – 55 procent

• Kronoberg (Länstrafiken Kronoberg) – 37 procent

• Norrbotten (RKM Norrbotten/Länstrafiken Norrbotten) – 60-70 procent

• Skåne (Skånetrafiken) – 65 procent

• Stockholm (SL) – 60 procent

• Södermanland (Sörmlandstrafiken) – 80 procent

• Uppsala (UL) 40 procent

• Värmland (Värmlandstrafik/Karlstad Buss) – 50 procent

• Västerbotten (Länstrafiken Västerbotten) – 55-65 procent

• Västernorrland (RKM Västernorrlands län) – 43 procent

• Västmanland (VL) – 80 procent

• Västra Götaland (Västtrafik) – 60 procent

• Örebro (Länstrafiken Örebro) – 55 procent

• Östergötland (Östgötatrafiken) – 60-65 procent

Källa: Svensk kollektivtrafik

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Coronapandemin

Mer i ämnet