Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Det här har du rätt till när du köper en paketresa

Publicerad

Bokade du din drömsemester men paketresan blev inte som du hade tänkt dig? En uppdaterad lag ger dig stärkta rättigheter när du reser – och kanske räknas din resa som en paketresa även om du inte tror det.

Just nu granskar SVT:s konsumentredaktion Plus konsumenters problem med paketresor (och andra typer av resestrul). Här är några punkter som är bra att ha koll på:

1. Lagen har moderniserats

Den 1 augusti 2018 trädde den nya paketreselagen i kraft och ersatte den gamla som har gällt sedan 1992. Den nya lagen är på många sätt mycket bättre anpassad till en tid då många beställer resor på internet.
 
Den största ändringen är att fler resor omfattas av den nya lagen. Den ställer även högre krav på information som ska ges till konsumenterna innan man bokar.

2. Fler resor omfattas av lagen

För att kunna räknas som paketresa måste resan pågå i minst 24 timmar och innehålla minst två olika typer av resetjänster. Resetjänster kan vara transport, boende, hyra av fordon eller en turisttjänst (till exempel olika evenemang).
 
Resan ska också ha sammanställts i ett paket och sålts till dig av ett enstaka företag, arrangören. Resan är dock även en paketresa om något av följande uppfylls:

  • Du har själv bokat olika resetjänster via en enda webbsajt eller en enda resebyrå, under en och samma bokningstillfälle.
  • Resetjänsterna har sålts, erbjudits eller tagits betalt för till ett gemensamt pris.
  • Resan har marknadsförts som till exempel charter-resa eller all inclusive-resa.
  • Resetjänsterna sattes samman efter att du och arrangören ingick ett avtal som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster (tex presentkort).
  • Resan köptes via nätet av en arrangör, där de olika resetjänsterna är köpta av separata företag. Arrangören överförde då dina personliga uppgifter till andra företagen som du inom 24 timmar av reseavtalet bokar andra resetjänster med.

3. Du har rätt till tydlig information

Både det enstaka företaget du bokar med och dess återförsäljare ska informera dig om en rad saker innan du ingår avtal med dem. Beroende på resan så ska du bland annat få information om din rätt att avbeställa resan och om det kostar något. Du ska även i ett särskilt formulär få information om resegaranti och om tilläggskostnader är inkluderade i priset eller inte.  
 
Informationen ska ges på ett klart och tydligt sätt.

4. Prishöjningar kan bara ske i speciella fall

Arrangören kan höja priset om detta står i ditt paketreseavtal. Dock bara om höjningen avser att täcka arrangörens merkostnader till följd av höjda drivmedelspriser, skatter, avgifter eller växelkurser.
 
Prishöjningen måste i så fall ske senast 20 dagar innan avresan kommuniceras och redovisas. Höjningen får inte blir mer än åtta procent av det totala priset – annars har du rätt att häva avtalet och få pengarna tillbaka.

Källa: Hallå konsument

Har du eller någon du känner fått problem med en resa? Plusredaktionen behöver din hjälp för att granska svenska konsumenters struliga resor och semesterbekymmer.

Här kan du skicka in ditt tips – och följa den pågående granskningen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Plus granskar struliga resor

Mer i ämnet