Plus har granskat exporten av svenska elbilar. Foto: Tomasz Zajda/Fotolia

Företag får miljoner i miljöpremier – säljer elbilar vidare till Norge

Uppdaterad
Publicerad

Var femte elbil som exporterats i år har lämnat landet inom sex månader efter att de först registrerades in i fordonsregistret. Vissa företag har kammat hem miljoner i supermiljöbilspremier för att efter så kort tid som 13 dagar exportera bilarna ut ur landet. Det visar Plus undersökning om elbilsexporten.

SVT:s konsumentredaktion Plus har granskat exporten av de elbilar som fått statligt stöd för att rulla på svenska vägar, men som i många fall istället hamnar i Norge.

När redaktionen tittar närmare visar det sig att vissa företag tagit emot supermiljöbilspremier för bilar som exporterats snart efter köpet. Var femte elbil som exporterats i år har lämnat landet inom ett halvår, visar redaktionens granskning.

elbil

Exporteras så tidigt som inom två veckor

Ett företag som exporterat flera bilar kort efter att supermiljöbilspremien betalats ut är Rentandgo Kungsbacka AB. De har tagit emot sammanlagt 1,4 miljoner kronor under 2018 för 35 elbilar som exporterats efter i snitt 38 dagar. De som funnits i Sverige kortast exporterades efter 13 dagar.

– Anledningen till att vi sålde dessa bilar till Norge var för att vi plötsligt hade ett parti bilar som var beställda för att hyras ut via Rentandgo AB, men den hyrbilsaffären föll och vi stod med bilar vi ej var i behov av, säger Christian Skaar på Rentandgo.

– Då fanns det inget annat alternativ än att sälja dem. I detta fallet till Norge då de kunde köpa alla bilar på en gång.

Företag har fått miljoner

Laxdalens transport i Karlstad är ett annat företag som exporterat bilar kort efter att de tagit emot pengar från supermiljöbilspremien. De har fått 1,4 miljoner kronor under 2018 för bilar som i genomsnitt funnits 123 dagar i Sverige.

Plusredaktionen har varit i kontakt med Peter Höglund på Laxdalen, som svarar att han inte vill ställa upp på någon intervju.

Miljöministern: ”Inget system är vattentätt”

Plus granskning visar också att nästan var tionde elbil som sålts i Sverige har exporterats och att för dessa bilar har drygt 60 miljoner i supermiljöbilspremie betalats ut.

Miljöminister Karolina Skog (MP) medger att det finns ett problem, men menar att bland annat det nya system (bonus malus*) för elbilspremier som gäller från den 1 juli 2018 ska rätta till detta ”läckage”.

– När vi utformade bonus malus-systemet gjordes ansträngningar för att minska risken för läckage, men det finns mig veterligen inget system som är helt vattentätt, säger Karolina Skog.

Se första delen av Plus granskning ”Elbilarna som försvann” – nu i SVT Play

Mer om företagen

Företagen som omnämns i den här artikeln har jämfört med andra både ett högt antal exporterade bilar och en låg genomsnittssiffra för hur många dagar det har gått innan bilarna exporterats.

Bonus malus*

Den 1 juli ersattes supermiljöbilspremien av ett nytt system, som kallas Bonus malus.

Bonus malus innebär att den som köper en miljöanpassad bil som släpper ut mindre koldioxid än 60 gram per kilometer får en bonus och den som köper en bil som släpper ut mer koldioxid får betala en högre skatt under de tre första åren bilen körs.

För den som köper en ren elbil är bonusen 60 000 kronor. För att bonusen ska betalas ut måste samma ägare stå som ägare i minst sex månader.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

elbil

Mer i ämnet