Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, ser allvarligt på de klagomål som de fått in som rör Hedin bil. Foto: SVT/Konsumentverket

Konsumentverket varnar Hedin bil

Uppdaterad
Publicerad

Sedan 2017 har Konsumentverket tagit emot över 500 klagomål på Hedin bil, som är en av Sveriges största bilhandlare. Efter att ha granskat klagomålen uppmanar nu myndigheten Hedin bil att ha bättre koll på sina kunders rättigheter.

SVT:s konsumentredaktion Plus har under en längre tid granskat bilhandlare. Granskningen har bland annat visat att många bilhandlare som säljer begagnade bilar har dålig koll på bilköpares olika rättigheter.

Men även bilhandlare som säljer nya bilar kan ha liknande brister. Det visar bland annat Konsumentverkets klagomålsstatistik för en av Sveriges allra största bilhandlare, Hedin bil, som säljer bilar på orter över hela landet.

Plus granskar bilproblem

Över 500 klagomål

Sedan 2017 har myndigheten fått in 30 anmälningar och 476 kontakter till upplysningstjänsten “Hallå konsument” gällande Hedin bil. Myndigheten skriver i ett brev till företaget:

“Konsumentverket har (…) fått indikationer om att Hedin bil inte följer de lagar och regler som finns på det konsumenträttsliga området”.

– Vi ser allvarligt på de klagomål som kommit in eftersom reklamation och garanti inte är samma sak, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till Plusredaktionen.

Inte full koll på reklamationsrätten

I brevet påpekar myndigheten bland annat att Hedin bil återkommande och systematiskt har hänvisat till utgående eller ogiltiga garantier i samband med att konsumenten vill nyttja sin reklamationsrätt.

– Det är viktigt att komma ihåg att även om en garanti inte täcker en viss typ av skada så kan det ändå vara ett ursprungligt fel som man har rätt att reklamera, säger Charlotte Söderlund.

Konsumentverket uppmanar nu Hedin bil att förbättra sina arbetsmetoder och skriver vidare:

“För det fall Konsumentverket får in nya anmälningar eller indikationer på att Hedin bil inte följer de lagar och regler som finns kan Konsumentverket komma att öppna ett tillsynsärende mot bolaget”.

Hedin: “Vi tar det på högsta allvar”

Hedin bil uppger till Plusredaktionen att de tar kritiken på största allvar och att de dagen efter att de mottagit Konsumentverkets brev tog upp kritiken i hela företaget.

– Vi gick ut med brevet till alla chefer med uppmaningen att ta upp det på deras interna möten med sina säljare, att repetera vad som gäller och att kontrollera med säljarna att de förstår vad som gäller, säger Jörgen Loikas, vice vd på Hedin bil.

– Vi utbildar också nya säljare i biljuridisk och vi har återkommande repetitioner för säljare och chefer.

Se mer om struliga bilaffärer i Plus den 1 oktober.

Reklamation eller garanti?

Reklamation – Enligt konsumentköplagen har konsumenter rätt att reklamera en vara eller tjänst i tre år. Visar sig felet inom ett halvår är det upp till företaget att bevisa att felet inte fanns redan från början. En reklamation lämnar man till den som sålt varan (eller tjänten), inte till den som tillverkat den.

Garanti – Ett frivilligt åtagande där företag själva bestämmer vad garantin ska täcka och hur länge den ska gälla. En garanti kan inte ersätta reklamation, utan gäller parallellt med reklamationsrätten.

Exempel: Om ett företag lämnar ett års garanti kan konsumenten ändå reklamera fel på varan efter ett och ett halvt år, under förutsättning att felet fanns från början.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Plus granskar bilproblem

Mer i ämnet