Köpte ”personliga” kost- och träningsråd – rekommenderades fisk trots allergi

Uppdaterad
Publicerad

Tjänsten Beach 2017 skulle ge Anna Högström personligt skräddarsydda kost- och träningsscheman. Ändå rekommenderades hon fisk trots fiskallergi, och hotades med rättsliga åtgärder ifall hon skulle visa sina kostscheman för någon annan.

– Det känns hemskt, säger Anna Högström. Jag har betalat jättemycket pengar och inte fått ut det jag trodde och hoppades på.

Marknadsförs som exklusiv tjänst

I slutat av mars i år sökte Anna Högström i Östhammar till projektet Beach 2017. På hemsidan beskrivs tjänsten som ”Sveriges största fitnessprojekt”, där 100 noggrant utvalda kunder får möjlighet att coachas av ”landets främsta experter inom träning och hälsa”.

Konsumtion på nätet

Anna blev utvald och bestämde sig för tjänstepaketet Beach 2017 Original som innehöll bland annat individuellt skräddarsydda kost- och träningsscheman, personlig online-coachning och tre möten med handledare. Tjänsten skulle löpa under ett halvår och kostade 19 900 kr.

– Jag tyckte det var väldigt mycket pengar, men valde att satsa de pengarna på mig själv för att få en hållbar livslång lösning, säger Anna Högström.

Fick inte häva köpet

Men Anna kände tidigt att råden hon fick inte kändes anpassade till henne och att kommunikationen med företaget funkade dåligt. Trots att hon till exempel angett i sin hälsodeklaration att hon är fiskallergiker och känslig för mjölk så lade företaget in både fisk och mjölkprodukter i hennes kostschema. Anna tyckte inte heller att hon fick tillräcklig handledning.

– Den personliga coachningen som jag fick på mejl var, för mig, väldigt sparsam. Endast några få ord i svaren.

Anna påtalade att hon inte kände sig nöjd och knappt sex veckor efter att Anna fått sitt kostschema begärde hon anstånd med sin faktura på grund av detta. Men Fitnessakademin meddelade att avtalet inte kunde hävas eftersom hon mottagit tjänster och kört igång projektet.

Anna sökte även hjälp hos en konsumentvägledare som kontaktade Fitnessakademin, men företaget stod fast vid att de levererat allt i enlighet med sin offert.

Nästan identiska kostscheman

Så Anna anmälde företaget till Allmänna reklamationsnämnden, och det visade sig att hon inte var ensam. Ytterligare en kund hade skickat in en anmälan och i den ingick mannens personliga kostschema, som visade sig vara nästan identiskt med Annas.

Det enda som skilde var att mannen rekommenderats fler gram protein och att han saknade två ägg och två äpplen jämfört med Annas schema. Just dessa två livsmedel hade mannen uppgett att han var känslig för.

– Det bekräftar en känsla jag haft. Det känns inte som mitt schema är personligt utformat för mig, konstaterar Anna Högström.

Anna reagerar även på att det på både hennes och mannens kost- och träningsscheman står att dokumenten är skyddade enligt lagen om upphovsrätt, och att kunden inte får visa sina scheman för någon. En formulering som gjorde att hon först var rädd att skicka in sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

– När jag ser hur lika mitt och mannens kostschema är så förstår jag att de vill ju inte att jag ska jämföra mitt med någon annans, säger Anna Högström.

Hotades om rättslig åtgärd

När Plus-redaktionen hör av sig till Fitnessakademin för att ställa frågor om den tjänst som Anna Högström köpt, så meddelar företaget att de kommer vidta rättsliga åtgärder mot kunden om det framkommer att hon visat eller pratat om sina scheman med någon.

Uppdatering: Efter att Plus granskning publicerades den 3 oktober stängdes hemsidan Beach2017.se ner. Men uppföljaren AfterBeach2017.se ligger fortfarande uppe den 5 oktober. Flera av de personer som figurerat i granskningen av Beach2017 kan även kopplas till AfterBeach2017.

LÄS MER: Läs mer om företagets hot om rättsliga åtgärder här

Se hela inslaget i SVT Play

Tipsa Plus!

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Konsumtion på nätet

Mer i ämnet