Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Så svarar Seniortelefoni på kritiken

Seniortelefoni beklagar att en av deras säljare ska ha sagt att det är kundens egen skyldighet att meddela om kunden är med i NIX.

– Det är klart, det är Seniortelefoni som ska ha koll på det. Vi vill att våra telefonlistor ska stämma med NIX-registret. Kunden ska inte behöva ha någon koll på det. Den som har sagt det, den ska jag dra i örat, säger Kalle Fallsvik, platschef för Seniortelefoni Sverige AB i Linköping.

– Jag skulle gärna vilja be om ursäkt till de som har råkat illa ut. Vi har börjat att se över vad vi har gjort för fel. Seniortelefoni är ju ganska nystartat, så fel gör man ju.

LÄS MER: Fastnade i nytt telefonavtal – trots NIX

Kalle Fallsvik menar att det har skett ett misstag med de listor med telefonnummer som Seniortelefoni köper från olika leverantörer. Det är därför som företaget har råkat ringa till personer som är anslutna till NIX-registret, enligt honom. 

– De telefonlistor vi får, de ska ju vara ”tvättade”, och då hoppas man ju att det är så. Men nu har vi tagit bort de leverantörer som inte har NIX-tvättat sina listor.

I samband med att Plus hörde av sig för en intervju om paret Rosenhall så bröt ni avtalet och makulerade fakturorna. De hade bestridit avtalet och bråkat med Seniortelefoni i en månad innan Plus hörde av sig. Varför ändrade ni er? 

– Det har inget att göra med att Plus har hört av sig. Vi har bestämt att det är dumt att ta in kunder som är missnöjda och som inte alls vill vara kunder. Och det ska absolut inte vara några höga slutfakturor som i deras fall.

Ni har kunder som är över 55 som målgrupp. Om de då får sådana här stora fakturor, 1800 kronor, på saker som de tycker att de inte har beställt, hur tror ni att de reagerar när de får fakturan?

– Jag skulle reagera på samma sätt som om det vore min mamma, att jag skulle tycka att det är förjäkligt. Det är bara att erkänna att vi har gjort fel, så att vi inte ska göra det igen.

Er säljare och Folke Rosenhall kom fram till att Seniortelefoni skulle skicka ett avtal på papper, men det kom aldrig något skriftligt avtal. Använder ni er av skriftliga avtal? 

– Ja, vi har börjat att skicka ut fullmakter där de skriver på själva vad de tycker. Man gör en registrering som vanligt, men sedan så skickar vi ut en fullmakt så att man kan säkerställa sig ytterligare. Och vi kopplar ju inte in någon kund som inte har skickat tillbaka fullmakten. 

Sedan när har Seniortelefoni börjat med det? 

– Det har vi börjat med redan i januari.

Seniortelefoni strävar alltså efter att använda skriftliga avtal? 

– Vi vill att det bara ska bli fullmakter sedan framöver, för att vi känner det att då kan ingen säga någonting, och vi kan ju inte tvinga någon att skriva på. Man sätter sig själv lite i säkerhet genom att använda fullmakter.

NIX

Visa

NIX-Telefon, även kallat ”Nix-registret” eller NIX, är ett privatägt svenskt register i vilket konsumenter kan spärra sina telefonnummer mot oönskade telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- och insamlingssyfte. NIX-Telefon säljer uppgifterna vidare till företag mot en avgift, men tar inte ut någon avgift av konsumenter som vill registrera sitt telefonnummer i NIX.

SE MER: Plus granskar NIX

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet