Foto: SVT

Så undviker du att bli lurad av en telefonförsäljare

Publicerad

SVT:s konsumentredaktion Plus bjuder på tips på hur du undviker att gå i telefonförsäljarnas fällor – och vad du ska göra om du ändå har åkt dit.

Så undviker du att bli lurad

1. Ta reda på vem det är som ringer

Försäljaren är enligt lagen skyldiga att säga vilket företag de representerar. Se också till att fråga om kontaktuppgifter så att du kan nå företaget senare.

2. Ta reda på vad de säljer

Var alltid noga med att fråga om kostnad, uppsägning, bindningstid och om det du köper är ett abonnemang. Tacka aldrig ja om du inte vet exakt vad du köper och hur avtalet ser ut.

3. Var vaksam på erbjudanden

Det är vanligt att konsumenter uppfattar att de tackat ja till information men istället får hem en räkning eftersom företaget menar att du ingått avtal. Får du en räkning på något som du inte har beställt ska du alltid bestrida den.

4. Säg nej – och lägg på

Det säkraste sättet att inte hamna i ett avtal som du inte vill ha är att helt enkelt tydligt säga nej till alla erbjudanden – och sedan bara lägga på luren. Säger du inte ja till något så kan företaget inte heller hävda att du har ingått ett avtal.

Detta ska du tänka på om du känner dig lurad

1. Betala inte – bestrid
 
Betala aldrig en räkning på något som du inte har beställt. Bestrid istället fakturan genom att skicka e-post eller brev till företaget där du berättar att du inte tänker betala. Om företaget skickar inkassokrav eller skickar ärendet vidare till Kronofogden ska du fortsätta bestrida. Om du inte gör det riskerar du att få betala ändå och du kan dessutom få en betalningsanmärkning.

2. Begär bevis
 
Om företaget hävdar att du har ingått ett avtal så är det de som måste bevisa det. Därför brukar de spela in delen av samtalet där avtalet ingås. Du som konsument kan kräva att företaget skickar en ljudfil på ditt samtal med försäljaren, som i så fall ska bevisa att ett avtal faktiskt finns.

3. Kontakta konsumentvägledare
 
Känner du att du behöver hjälp kan du vända dig till konsumentvägledningen. I många kommuner finns en konsumentvägledare som ger dig gratis rådgivning om du har hamnat i en tvist med ett företag.

4. Anmäl
 
Känner du att du har blivit lurad av en telefonförsäljare kan du anmäla företaget som ringt till Konsumentverket. Har du hamnat i en tvist kan du också anmäla företaget till Allmänna Reklamationsnämnden, som kan göra en prövning av ditt fall.

Källa: Hallå konsument.

Tipsa Plus!

Visa

Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion ska granska? Tipsa oss här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet