Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

100-årige Franc fick ett telefonsamtal som ledde till en oönskad service av hans värmepump. Foto: SVT

Telefonförsäljaren sålde onödig service till 100-årige Franc

100-årige Franc Hallström på Ingarö utanför Stockholm fick sin värmepump servad två gånger inom loppet av tre veckor. Men trots att dottern Anna bestred fakturan fortsatte betalningspåminnelserna att komma.

– Det är omoraliskt och lågt att ringa till gamla och erbjuda tjänster som de inte behöver. Man gör inte så. De är fruktansvärt fult, säger Francs dotter Anna Hallström till Plus. 

I februari kom Anna Hallström på besök till sin pappa och möttes av en serviceman som arbetade med Francs värmepump. Anna blev både förvånad och misstänksam eftersom värmepumpen var servad bara två och en halv vecka tidigare av ett annat företag.  

Anna motade bort servicemannen, men eftersom teknikern redan hunnit utföra en del arbeta och bland annat bytt ett filter fick Franc ändå en faktura på 2400 kronor från företaget Västerledens VVS och Värme.

Inte första gången

Annas 100-årige pappa hade tidigare råkat ut får en liknande händelse då en fönsterputsfirma kom hem till honom och putsade fönstren trots att det är något som dottern Anna brukar sköta åt honom.  

– Då sa jag argsint till min pappa att han aldrig får säga ja till telefonförsäljare. Pappa mår relativt bra, men han både hör och ser dåligt och är ofta rätt förvirrad.

Den gången betalade Anna fakturan men ringde fönsterputsfirman, Annedal Allservice, och bad dem stryka fadern från deras telefonlista. 

Men nu hade det alltså en annan firma kontaktat Franc och erbjudit en tjänst han egentligen inte behövde. Anna reklamerade fakturan, då hon inte ansåg att tjänsten ens var beställd, men trots flera kontakter med företaget Västerledens VVS och Värme där hon förklarade pappans hälsostatus låg betalkravet kvar.  

Samband mellan händelserna

Efter att ha granskat fakturan ytterligare upptäcker Anna ett samband mellan den fönsterputsningsfirma som tidigare besökt Franc och Västerledens VVS och Värme. De är båda bifirmor till bolaget Säkerhetsventilen Tjänst och produkt AB.

Ägaren av företaget Säkerhetsventilen har tidigare kritiserats för sina försäljningsmetoder över telefon.

LÄS MER: Använde liknande metoder – Plus granskning från 2014

2013 fick ett företag han då drev ett vite om 750 000 kronor från Konsumentverket. Det skulle betalas ut om inte företaget genast upphörde med försäljningsmetoderna. Den firman lades ner och något vite behövde aldrig betalas ut.

– Det här verkar vara ännu en oseriös firma som lurar gamla människor. Jag tycker det är djupt omoraliskt, säger Anna Hallström till Plus.

LÄS MER:  Efter Plus granskning – Francs faktura stryks

Se hela inslaget om telefonförsäljningen och 100-årige Franc i Plus den 11 april.

SVT Play: Här kan du se Plus

Tipsa Plus!

Visa

Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Telefonförsäljning

Mer i ämnet