• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Bollnäs och Freluga, Bollnäs kommun, Gävleborgs län. Vattnet hos vattenbolaget HelsingeVatten är otjänligt. Boenden i området uppmanas att koka vattnet före förtäring. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Gävleborg.

Bärgningsmästaren Johan Spaans i orange jacka och bakom honom står fartyget Marco Polo.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör bärgningsmästaren Johan Spaans om oljan som fanns kvar i de skadade tankarna. Foto: Henrik Friberg/SVT

150 000 liter olja läckte ut – bara en tredjedel har sanerats

Uppdaterad
Publicerad

Bara åtta kubikmeter olja fanns kvar i de skadade tankarna på fartyget Marco Polo. Det innebär att ungefär 150 har läckt ut i havet. Det säger bärgningsmästaren på det holländska bärgningsföretaget Smit.

De skadade tankarna uppskattas ha innehållit ungefär 160 000 liter, eller 160 kubikmeter, olja när färjan gick på grund.

Och redan på plats på grundet tömdes de skadade tankarna av det holländska företaget Smit Salvage.

Fartyg på grund utanför Hörvik

– Ungefär åtta kubikmeter olja togs upp. Resten var bara vatten, säger Johan Spaans, bärgningsmästare på Smit Salvage.

Så det är ungefär 150 kubikmeter i havet?

– Ja. Jag är rädd för det.

Hittills har Kustbevakningen plockat upp drygt 50 kubikmeter olja, alltså en tredjedel av vad som väntas finnas i havet enligt Spaans. Hur mycket strandsanerarna har plockat upp är oklart, då oljan ofta sitter fast i tång och liknande.

För tidigt att säga enligt Kustbevakningen

Kustbevakningen menar att de inte ifrågasätter Smits uppgifter, men att det är för tidigt att säga att oljan runnit ut i havet.

– Vi kan inte säga med säkerhet att all den oljan finns i havet. Men det är ett stort bekymmer för oss att vi inte vet vart oljan tagit vägen, säger Valdemar Lindekrantz, presstalesperson på Kustbevakningen.

Men den är inte i tankrarna?

– Nej. Det finns absolut en risk att det finns mer olja i vattnet som vi inte kan se. Men den kan också ha förts över mellan olika tankar ombord på fartyget. Vi har personal ute som jobbat hela dagen med att leta efter olja, och vi förbereder även att gå ner med dykare för att göra stickprover där vi tror att olja kan ha sjunkit.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fartyg på grund utanför Hörvik

Mer i ämnet