Det är ofta som flera bilar lämnas kvar i färjeläget, både på Trossö i Karlskrona samt på Aspö. Kapaciteten är hälften så stor när Yxlan inte är på plats.
– Att färjan behöver servas är ju inga konstigheter. Men det är planeringen, man kan tycka det hade passat bättre till hösten när det inte vistas lika mycket folk på ön, säger Lars Johansson, som bor permanent på Aspö sedan några år tillbaka.
Fast på ön minst en timme
Just nu arbetas det för fullt på ön med att inrätta fast avlopp och vatten, samt fiber. Därför transporteras stora lastbilar och gruslastare fram och tillbaka på färjorna.
– De tar ju upp den lilla färjan direkt. Då blir det inte mycket plats kvar till personbilarna, säger Aspöbon Agneta Fraser.
I klippet ses hur flera bilar missar färjan från Aspö, där bland annat elinstallatören Christer Carlsson får vänta en timme på nästa.
Rederiet: ”Gjort bedömningen att det var bra tillfälle”
Trafikverkets färjerederi som ansvarar för avgångarna, menar att det var planerat att skicka Yxlan till varvet vid den här tiden.
– Visst, vi har mycket högtider och storhelger nu. Men vi har ändå gjort bedömningen att det skulle påverka som allra minst nu, säger distriktschef Gustav Karlsson.
Yxlan, som just nu finns på varv i Stockholm, beräknas vara klar måndagen den 10 maj. Därefter seglas hon ner till Karlskrona, vilket beräknas ta tre dagar.
– Så med lite tur är hon på plats igen i slutet av nästa vecka, säger Karlsson.