Hemtjänsten i Mörrum har nått goda resultat efter det gemensamma förändringsarbetet. Foto: Karlshamns kommun

Ökad trygghet efter hemtjänstens krisplan

Uppdaterad
Publicerad

Hemtjänstpersonalen i Mörrum kände frustration över arbetssituationen – men beslutade sig för att tillsammans göra något åt saken. I dag presenterades resultatet.

Efter att under en tid ha känt sig otillräcklig inledde hemtjänsten i Mörrum ett förändringsarbete under hösten 2017. En av delarna var att effektivisera strukturen som till exempel körrundorna och kontaktmannaskapet. En annan åtgärd var att öka antalet tillfällen där brukaren träffar sin kontaktperson.

– Förändringarna har bland annat visat på minskad stress hos personalen och detta kommer på sikt att påverka sjukfrånvaron, säger enhetschef Kim Persson.

Rutterna för personalen koncentrerades också till samma geografiska område, vilket har gjort att hemtjänsten kunnat köpa in elcyklar till de renodlade cykelrundorna.

– Det ska förhoppningsvis ge effekt både på miljön och den egna hälsan, säger Kim Persson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.