Delad bild. Till vänster: person framför tv-skärm. Till höger: närbild av mobilappar. Fredrik Jenfjord, vd Visit Blekinge

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Visit Blekinge har sedan i höstas testat en ny typ av marknadsföring av länet. De använder sig nu av influencers som kan visa upp Blekinge i sina sociala medier. Se och hör mer i klippet. Foto: SVT

Blekinges nya marknadsföringsdrag – samarbeten med influencers

Publicerad

Användningen av influencers har blivit ett allt vanligare inslag i marknadsföringen hos Sveriges regioner.

Även i Blekinge har man nu börjat satsa på den här typen av reklamsamarbeten – till exempel kan det vara influencers från Tyskland som visar upp när de turistar i länet.

Hälften av Sveriges regioner har någon gång använt influencers i sin marknadsföring, visar SVT:s sammanställning. Blekinge är en av alla regioner som anlitar influencers som marknadsföringsmetod genom destinationsbolaget Visit Blekinge.

– Det ingår som en naturlig del av marknadsmixen nu för tiden. Vi hänger med i medieutvecklingen, säger Fredrik Jenfjord, vd på Visit Blekinge.

Sedan hösten 2024 har Visit Blekinge ett samarbete med byrån Social Influence, som hjälpt destinationsbolaget identifiera relevanta profiler för tre prioriterade marknader – Sverige, Danmark och Tyskland.

Liten del av budgeten

Influencern, som är utvald för att matcha målgruppen, visar sedan upp när hen exempelvis äter god mat, bor på hotell eller besöker turistmål i Blekinge.

– Det här är ett komplement till vår andra marknadsföring, så det är en väldigt liten del av vår marknadsföringsbudget som går till detta. Men fokus ligger på att vi ska hitta återkommande besökare till vårt län, säger Fredrik Jenfjord.

Se några av samarbetena och hör mer om metoden i klippet ovan.

Vad är en influencer?

I SVT:s kartläggning av kommuner och regionens influencersamarbeten har vi utgått från definitionen från Internetstiftelsen:

En influencer är en person som har inflytande över andras beteende, till exempel konsumtionsmönster eller åsikter. Dagens influencers är främst verksamma genom sociala medier och arbetar ofta med marknadsföring mot betalning, så kallad influencer marketing.

Källa: Internetstiftelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.