Hälften av Sveriges regioner har någon gång använt influencers i sin marknadsföring, visar SVT:s sammanställning. Blekinge är en av alla regioner som anlitar influencers som marknadsföringsmetod genom destinationsbolaget Visit Blekinge.
– Det ingår som en naturlig del av marknadsmixen nu för tiden. Vi hänger med i medieutvecklingen, säger Fredrik Jenfjord, vd på Visit Blekinge.
Sedan hösten 2024 har Visit Blekinge ett samarbete med byrån Social Influence, som hjälpt destinationsbolaget identifiera relevanta profiler för tre prioriterade marknader – Sverige, Danmark och Tyskland.
Liten del av budgeten
Influencern, som är utvald för att matcha målgruppen, visar sedan upp när hen exempelvis äter god mat, bor på hotell eller besöker turistmål i Blekinge.
– Det här är ett komplement till vår andra marknadsföring, så det är en väldigt liten del av vår marknadsföringsbudget som går till detta. Men fokus ligger på att vi ska hitta återkommande besökare till vårt län, säger Fredrik Jenfjord.
Se några av samarbetena och hör mer om metoden i klippet ovan.
Vad är en influencer?
I SVT:s kartläggning av kommuner och regionens influencersamarbeten har vi utgått från definitionen från Internetstiftelsen:
En influencer är en person som har inflytande över andras beteende, till exempel konsumtionsmönster eller åsikter. Dagens influencers är främst verksamma genom sociala medier och arbetar ofta med marknadsföring mot betalning, så kallad influencer marketing.
Källa: Internetstiftelsen