Blekinges nya slogan ”Underbara vatten” faller inte alla i smaken.

Blekinges nya slogan får kritik

Uppdaterad
Publicerad

Blekinges nya slogan Underbara vatten har skapat debatt.

De som värnar om landsbygden säger blankt nej till förändringen.

Region Blekinge har i nästan ett år arbetat med att ta fram en strategi för besöksnäringen i länet. Resultatet är ett nytt varumärke som ska marknadsföra länet som turistmagnet. Och nu duger inte Sveriges trädgård som varumärke åt länet. Region Blekinge vill i stället använda Underbara vatten som ny slogan för att locka hit turister.

– Du omges av vatten, du har sjöar och åar. Överallt så kan du göra en association till vatten på ett eller annat sätt, säger Leif Wictorén, länsturismchef.

Men det nya varumärket som ska sjösättas under vårens marknadsföring har inte tagits emot med applåder av länsbygderådet som värnar om landsbygden. De tycker att Blekinge är väldigt mycket mer än bara vatten.

– Det är synd att man byter en sådan välkänd och etablerad slogan som Sveriges trädgård. Jag tror inte det blir speciellt långlivat. Det är en sån urvattnad beskrivning, säger Anders Andersson, projektledare länsbygderådet.

Men länets turismchef hävdar att Sveriges trädgård har varit ett alldeles för okänt begrepp utanför länets gränser.

– Jag har inte hittat något där det uttrycket använts i något marknadsföringssammanhang för Blekinge om jag tittar bakåt fyra till fem år, säger Leif Wictorén.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.