Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I Blekingetrafikens nya bussavtal ska mellan 70 och 75 procent av linjetrafiken gå på el. Men vad det blir för drivmedel på de resterande turerna är i dag inte bestämt. Foto: Henrik Friberg/SVT

Blekingetrafikens bussar kan köras på fossilt bränsle – i tio år till

Publicerad

Vid årsskiftet börjar Blekingetrafikens bussar köra på diesel – och det kan fortsätta när det nya tioårsavtalet träder i kraft 2025.

– Efter detta ska vi utvärdera vilket som är det mest miljömässigt positiva alternativet av HVO100 och diesel, säger Fredrik Thomasson (SD).

I Blekingetrafikens nya bussavtal ska mellan 70 och 75 procent av linjetrafiken gå på el. Men vad det blir för drivmedel på de resterande turerna är i dag inte bestämt.

Regionens styre med SD, M och KD har sedan tidigare drivit frågan att slopa kravet på fossilfritt bränsle, HVO100, och de har nu rivit upp det befintliga avtalet och börjar istället köra länets kollektivtrafik på diesel från årsskiftet. Under perioden tills det nya avtalet träder i kraft 2025 hoppas styret spara 18 miljoner kronor på bytet av drivmedel.

Vilket drivmedel det blir för de resterande 25-30 procenten i tioårskontraktet är ännu inte klart, med dieseln är inte borträknad som kandidat.

– Vi får se hur mycket priset för HVO100 sänks, för ekonomin är överordnad i det här fallet och det står vi fast vid, säger Fredrik Thomasson (SD).

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.