Kusai Yousef, Mahmoud Alheb och studiehandledaren Wasan Waked använder både arabiska och svenska i undervisningen. Foto: SVT

Här används 15 olika språk – i undervisningen

Uppdaterad
Publicerad

60 procent av eleverna på Sternöskolan i Karlshamn har ett annat modersmål än svenska. För att alla ska känna sig inkluderade och nå högre kunskapsmål används flera språk i undervisningen.

Bland de 150 eleverna på Sternöskolan finns 15 olika språk representerade, vilket lärarna vill utnyttja i undervisningen.

På lektionerna kan elever med samma modersmål ta hjälp av varandra eller en studiehandledare.

– Då kan de prata om en uppgift på sina modersmål först och sedan på svenska, säger läraren Sofie Hasselberg.

Mer rättvis bedömning

Målet är att alla elever ska lära sig så bra svenska som möjligt. Men när undervisningen anpassas efter elevernas svenska nås inte kunskapsmålen.

– Genom att de får använda sina modersmål kan de få djupare kunskap, säger Sofie Hasselberg.

– Vi vill bedöma deras kunskap inom ett ämne, inte hur bra deras svenska är, fortsätter hennes kollega Jennie Söderlind.

Finns det en risk att elevernas svenska utvecklas långsammare?

– Vi tror tvärtom att det går snabbare eftersom innehållet i undervisningen blir mer intressant. Eleverna blir mer motiverade att ta till sig språket, säger Sofie Hasselberg.

Lärarna Sofie Hasselberg och Jennie Söderlind. Foto: Michelle Hallberg/SVT

Lär sig engelska med samma metod

Elever med svenska som modersmål arbetar på samma sätt på engelskalektionerna.

– De får skriva sina texter på svenska innan de översätter dem till engelska. Då blir språket mer avancerat än om de skrivit på engelska direkt, säger Jennie Söderlind.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.