Ronneby kommun har gjort mätningar av sina byggnader och hittat för höga halter av radon. Foto: SVT

För hög strålning stänger biblioteks– och skollokaler i Ronneby

Uppdaterad
Publicerad

Biblioteket i Bräkne-Hoby har stängt. Så även delar av Hobyskolan. Orsaken är farlig strålning från radon.

När Ronneby kommun gjorde mätningar i sina 150 byggnader upptäcktes för höga halter av radon på biblioteket i Bräkne-Hoby och Hobyskolan.

– Det är aldrig bra att vi hittar radonvärden över det fastställda gränsvärdet, säger Sören Andersson, som är fastighetschef, i ett pressmeddelande.

Arbetet pågår nu med att hitta andra lokaler till biblioteket. På Hobyskolan är vissa lokaler igenbommade.

– Vi har tagit beslut att de berörda lokalerna inte kommer att användas i väntan på ytterligare undersökningar och åtgärder. Detta är en säkerhetsåtgärd som vi valt att vidta tillfälligt, säger utbildningschefen Tobias Ekblad.

Radon hittades också på Johannishusskolan, Blekinge Naturbruksgymnasium, Hallabroskolan och på brandstationerna i Bräkne-Hoby och Hallabro. Men där var halterna inte så höga att det krävs akuta åtgärder.

Ronneby kommuns fastighetschef Sören Andersson säger idag att det är svårt att säga vad som är källan till föroreningarna av radon.

– De största orsakerna är bergrunden eller byggmaterial. Vi anlitar expertis för att ta reda på det och för att hitta lämpliga åtgärder. Det kan vara förstärkt ventilation eller att byta ut byggmaterial som innehåller radon, säger Sören Andersson.

Radon är en radioaktiv gas som bildas naturligt i berggrunden när radium sönderfaller.

Radongas kan orsaka lungcancer.

Kan komma in i byggnader från marken, byggnadsmaterial eller hushållsvatten.

Källa: Strålsäkerhetsmyndigheten

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer