I dag arbetar över 150 personer på kontoret i Karlskrona med utveckling av IT-stöd – och fler planeras det för att bli.
IT-avdelningen på Försäkringskassan står inför utmaningar och ökade kunskapskrav inom områden som tex brottsbekämpning, utbyte av information mellan myndigheter, ökade tillgänglighetskrav, cybersäkerhet och AI.
– De kommande åren ser vi ett stort kompetens- och rekryteringsbehov och har en ambition att fortsätta att växa med mellan 15-20 medarbetare per år, säger Jörgen Jangenäs, områdeschef för IT i region Syd.
För att utbyta kunskap har Försäkringskassan även utökat sitt regionala samarbete, och har därför anslutit sig till Blue Science Park.
– Det ser vi fram emot, ett samarbete i regionen, säger Jangenäs.
Försäkringskassans IT-verksamhet
Försäkringskassan har en av Sveriges största IT-verksamheter med höga krav på utveckling och drift.
Verksamheten är samhällskritisk och måste fungera dygnet runt årets alla dagar.
Varje dag hanteras utbetalningar på 1,3 miljarder kronor i form av bland annat föräldrapenning, sjukpenning och pensioner.
Försäkringskassan hanterar även driften av IT-system åt flera andra myndigheter.