Här växer nya flygtornet fram

Uppdaterad
Publicerad

I december nästa år ska Ronnebys nya flygledartorn stå färdigt. Tornet är en del av en stor försvarssatsning vid flygplatsen i Ronneby som väntas kosta totalt drygt 600 miljoner kronor. Blekingenytt besökte F17 för att se hur bygget går.

Flygledartornet i Ronneby har använts sedan början av 1960-talet och är Sveriges äldsta på en militärflygplats. Egentligen är tornet så gammalt att det inte längre är optimalt att använda, men flygplatsen har fått dispens fram tills dess att det nya tornet, som är betydligt högre än det gamla och förstås har nyare och bättre teknik, står färdigt.

– Ja, det blir modernare. På samma sätt som att man kan ringa med en gammal bakelittelefon så är det ju väldigt få som gör det eftersom det är smidigt att ha sin mobiltelefon med sig. Lite på det sättet kan du likna modern trafikledning och jämföra med gammal trafikledning. Det gamla var säkert och effektivt men det finns saker och tjänster som gör att det är bättre med en modern än en gammal, säger Joacim Stolt, chef för flygtrafikledningen. 

Ny placering

F17 ska framöver rymma ungefär fyra gånger så många helikoptrar som i dag och eftersom området även byggs ut med en ny start- och landningsbana för just helikoptrar och nya hangarbyggnader får det nya tornet en annan placering än det gamla. 

– Då får vi bättre siktmöjligheter att se start och landningar och in- och utflygningsvägar från flygplatsen härifrån, säger Anna Ohlsson, som är flygledare på flygplatsen.

Joacim Stolt håller med.

– Vi har saknat höjd. Vi har svårt att övervaka flyget åt öster och sydost i luften genom att se dem, eftersom vi har en skog bakom oss som är lite för hög. Det bygger vi bort med det nya tornet, som blir 12-13 meter högre och på en annan plats, säger han.

Ett lyft

Flygledartornet på Blekinge flygflottilj hanterar varje år ungefär 20 000 starter och landningar, med både militärflyg och vanliga passagerarplan. Något som innebär en extra utmaning för flygledarna.

– Någonstans måste man göra en prioritering. Det finns dessutom privatflyg och en massa andra flyg som ska passa in. Det är ju det som är utmaningen och det som gör att vårt jobb blir roligt och intressant, säger Joacim Stolt.

Anna Ohlsson ser positivt på framtiden nu när det nya tornet börjar ta form.

– Det ska bli jätteroligt att flytta in i det nya tornet. Det kommer att bli ett riktigt lyft för oss som jobbar, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.