Kallinge – Förslag om tåg till flyg

Uppdaterad
Publicerad

Luftfartsverket vill förbinda flygplatsen i Kallinge med en järnvägsstation för öka tillgängligheten och slippa flygbussarna.

BTH, Blekinge tekniska högskola, har skissat på hur passagerare skulle kunna flyttas. Bland förslagen finns både en linbana och ett 400 meter långt rullband.

Tänk dig att tågstationshuset i Bredåkra öppnas igen och att det därifrån går en linbana med plats för 15 personer till Ronneby flygplats.

Fullt möjligt menar studenterna på BTH:s program Fysisk planering. De har utrett hur passagerare skulle kunna ta sig de 400 meterna mellan tåget och flyget. Vad det skulle kosta är oklart, men Luftfartsverket hoppas på Region Blekinge som finansiär.

– Allt är ju i sin linda, men jag vill väcka idén och få Region Blekinge och näringslivet att se om det går att lösa, säger Jim Magnusson, flygstationschef på Luftfartsverket.

Tåg är bättre än flygbussar menar Luftfartsverket. Samtidigt kan flygplatsen bli lätttillgänglig även från västra Blekinge.

Andra förslag från BTH:s studenter är en rullbana med tak, skyttelbuss, cykelväg eller bara en vanlig gångväg. En billig lösning, men kanske inte tillräckligt bekväm för den moderne resenären

– Jag tror att det krävs någon form av transport, säger Jim Magnusson

Och oavsett vad försvaret beslutar angående F17, så kommer den civila flygplatsen att finnas kvar hävdar han.

– Att F17 är i riskzonen får ju inte stoppa vår utveckling. Jag kan inte tänka mig att flygplatsen tas bort. Det finns ingen annan infrastruktur norrut som är gångbar idag, säger Jim Magnusson till Blekingenytt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.