Den nya upphandlingen för skärgårdstrafik i Blekinge vanns av Affärsverken och Haglund Shipping, som båda hade avtalen sen tidigare. Men i de nya avtalen som kommer att gälla mellan 2018-2026 ingår en kraftigt utvecklad skärgårdstrafik, med bland annat ”hop-on hop-off”-turer i Karlskrona skärgård.
– Det innebär att man kan åka ganska korta sträckor med ganska hög turtäthet. Man kan hoppa av på ett ställe och en halvtimme senare hoppa på båten igen och åka vidare. Medan dagens skärgårdstrafik är mer inriktad på rundturer, säger Pär Welander, trafikplaneringschef på Blekingetrafiken.
Kommer utvecklas över tid
Pär Welander pratar om flera öar och hamnar som båtarna från sommaren 2018 kommer att trafikera. Det handlar om stadsdelar och öar kring Trossö, som Mjölnareholmen, Lindholmen, Saltö, Dragsö och det nya Pottholmen. Dessutom kan skärgårdstrafiken över tid utvecklas att täcka östra skärgården.
– I dag kräver en skärgårdstur att man är ute ett par timmar, eller längre. Men många blekingar och turister vill kanske bara vara ute en liten stund, säger Pär Welander.
Haglund Shipping fick förnyat förtroende att sköta Hanö-trafiken. Även där kommer det bli några extra kvällsturer, säger trafikchefen.