Det stora kabelbrottet påverkar Boverket. – Vi har en krissituation här nu och vi är väldigt ledsna för det, säger Jörgen Heidenberg, it-chef på Boverket. Foto: Franz Feldmanis, Boverket/Adam Ihse, TT

Krissituation på Boverket efter stort kabelbrott

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals hushåll i Blekinge saknade under flera dagar nätanslutning sedan en kabel grävts av i tisdags. Boverket har haft stora tekniska problem till följd av detta och det påverkade deras handläggningstider.

På tisdagsmorgonen grävdes en kabel av mellan Kristianstad och Hässleholm och som gjorde att tusentals hushåll och arbetsplatser saknat internetuppkoppling sedan dess. I nuläget är det oklart hur många som drabbats.

Bland de drabbade finns bland annat SVT Nyheter Blekinge och den statliga myndigheten Boverket som har hand om samhällsplanering, byggande och boende.

Krissituation på Boverket

Som en följd av detta har Boverkets webbplats och växel legat nere. De kunde inte ta emot eller skicka mejl på sina ordinarie mejladresser.

– Vi har en krissituation här nu och vi är väldigt ledsna för det, sägerJörgen Heidenberg, it-chef på Boverket.

Han berättar att alla mejl som skickas kommer fram, men att de har fått jobba med alternativa kontaktvägar som andra mejladresser under tiden problemet kvarstår.

– Konsekvensen blir att våra ordinarie handläggningstider blir längre, säger han.

Prioriterade hos leverantören

De har en direktkontakt med leverantören A3 och har fått löfte om att de är prioriterade.

– Det är fullt ös nu och fokus på att försöka göra det här så bra som möjligt, säger Jörgen Heidenberg.

Fler tekniker på plats

A3 uppger att det gjordes ett försök att laga den trasiga kabeln under tisdagen, men det misslyckades.

Under onsdagen klipptes den skadade delen av kabeln bort och ersattes. Sent på onsdagskvällen uppgav A3 att teknikerna i stort sett var färdiga med svetsningen, men eftersom alla förbindelser inte kommit igång, misstänkter företaget att något blivit fel i svetsningen.

Under torsdagsmorgonen var teknikerna på plats för att dubbelkolla lagningen och försöka hitta vad som blivit fel.

Strax innan lunch på torsdagen kom A3 med uppgifter om att fler tekniker anslutit för att bistå med att lokalisera och åtgärda problemet. Företaget meddelar att felet ska vara åtgärdat klockan 14, men den tiden är preliminär.

Sara Karlsson, marknadskoordinator och presskontakt på A3 meddelade att vid 13:30 var felet lagat och de som har dem som leverantör har åter uppkoppling.

SVT Nyheter Blekinge var fortfarande drabbat under torsdagseftermiddagen.

Här kan du höra henne berätta om kabelbrottet:

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Sara Karlsson, marknadskoordinator och presskontakt på A3, berättar om vad som hänt vid det stora kabelbrottet. Foto: Pressbild

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer