Här hittar du alla publiceringar i SVT:s granskning av telefonibolaget Nofatel.
När SVT Nyheter Blekinge letar efter nöjda kunder på nätet kommer vi i kontakt med flera av de personer som skrivit positiva omdömen.
Men det visar sig snabbt att de nöjda kunderna inte alls är nöjda. Tvärtom.
Under rubriken “Tillmötesgående och flexibla” skriver företagaren Hans Backman i Stockholm att “fel orsakades av en för bra och trevlig säljare” i samband med att han skrev under avtalet. Men han uttrycker tacksamhet för hjälpen han sedan fick.
Varken tacksam eller nöjd med Nofatel
Men i verkligheten är inte Hans Backman tacksam eller nöjd med Nofatel.
Men när han ville bryta sitt kontraktet ställdes motkrav från företaget, i form av ett positivt omdöme på nätet.
– Jag kunde ha sagt att jag inte ska skriva nåt snällt, och jag tänkte på det länge och att jag då får betala allt. Men en det vara ju ganska mycket pengar det handlade om, säger Hans Backman.
I efterhand skäms han.
– Det kändes inte så bra, säger han.
”Gjorde det för att rädda mitt skinn”
En företagare i Varberg hyllar Nofatel med högsta betyg på nätet och för all hjälp han fått. Men inte heller det är sant.
I själva verket gav företagaren inledningsvis underbetyg åt Nofatel, men ombads ersätta den med beröm.
Med facit i hand skäms även den företagaren för att han lovordade företaget.
– Det känns inte bra egentligen, jag gjorde det bara för att rädda mitt eget skinn. Jag ville slippa lägga ut pengarna, säger han.
I klippet ovan hör du Nofatels vd besvara kundernas påstående om att de tvingats skriva positiva omdömen.