Hon blir upprörd när hon hör om trafikolyckan på den tillfälligt lagade vägen i Fridlevstad, där en motorcyklist tidigare i veckan sladdade på grus – trots att en vägrapportör informerat Trafikverket om det flera veckor tidigare.
Enligt SMC skulle det inte vara första gången som trafikcentralerna som tar emot larm från allmänheten och vägrapportörer inte bryr sig om rapporter om grus.
– Länsväg 122 är en väg med högsta klass där lösgrus ska vara bortsopat inom 24 timmar. Det är inget fel på reglerna. Men om man inte bryr sig om reglerna behövs det ett annat kontrollsystem, så att de följs.
SVT Nyheter Blekinge har sökt Trafikverket för en kommentar.
Regler följs inte
Den här tiden på året lagas många stödremsor – den smala grusremsa som finns utanför beläggningskanten på belagda vägar utan kantsten. Fordon som genar sprider gruset till vägbanan, vilket i sin tur kan orsaka motorcykelolyckor.
Enligt statistik från SMC och försäkringsbolaget Svedea orsakas 600 motorcykelolyckor varje år av grus på belagd väg, till en kostnad för samhället av nästan 289 miljoner kronor.
Olyckorna orsakar årligen 0,8 dödsfall, 49 allvarliga skador, och 250 lindriga skador, enligt beräkningen.
– Det är en oerhört hög kostnad jämfört med vad det skulle kosta att sopa bort gruset, säger Maria Nordqvist.