En av hans kändaste bilder är den på en gråtande Pikachu. Foto: André Kvist/SVT

Pokémon används mot kriget i Syrien

Uppdaterad
Publicerad

Moustafa Janos bildmontage blandar krigets Syrien med färgglada Pokémonfigurer. Hans bilder sprids nu över världen som en protest mot striderna i hemlandet.

Hans bilder har synts i tidningar och i länder världen över. Moustafa Jano placerar populära figurer från Pokémon i bilder och bildmontage som visar krigets, våldets och lidandets Syrien.

– Jag kan gör något för att belysa vad som sker i Syrien genom att använda Pokémon, säger Moustafa Jano när vi träffar honom i ett tillfälligt boende, strax utanför Karlshamn.

Vill väcka uppmärksamhet

Moustafa Jano studerade till grafisk designer i Damaskus. Med den bakgrunden och intresset för fotografi kom han på idén att kombinera krigets förödelse med de populära monstren.

– Alla pratar om det här spelet och även här där jag bor med många andra syrier. Många spelar och jag såg att jag kunde göra något för att uppmärksamma kriget i Syrien, säger han.

Få slut på kriget

Han hoppas att bildkampanjen ska bidra till att få ett slut på kriget och säger att om tillräckligt många ser och får en känsla av det som sker i Syrien genom bilderna, så kommer det att få effekt.

– Mitt budskap när jag gjorde bilderna, var att inte få folk att läsa utan bara titta och se. Att låta dem känna min känsla och hjälpa till att stoppa kriget i Syrien.

Situationen i Syrien

Även om bilderna har blivit mycket uppmärksammade så säger Moustafa Jano att de i sig inte påverkar situationen för de människor som lever kvar i hans hemland.

– Det känns bra när jag hör att bilden betyder något, men samtidigt så gör den inget för mitt land, min familj, mina vänner, för mitt folk i Syrien.

Han hoppas nu på omvärldens stöd i att stoppa kriget så snart som möjligt och kunna få återse sin familj, som finns i Irak.

– Allting som har en början har ett slut, allting, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.