Sett till hela landet har antalet dödsfall i trafiken sjunkit stadigt från slutet av 80-talet och framåt.
Statistik från myndigheten Trafikanalys visar att antalet dödade personer vid polisrapporterade vägtrafikolyckor utifrån folkmängd låg på drygt 10 dödsfall per 100 000 invånare under 80-talets senare del. De senaste fem åren har siffran sjunkit till drygt 2,5 dödsfall i hela landet.
”Fordonen har blivit säkrare”
Blekinge har gått från att ofta ligga över rikssnittet och ha höga dödstal till det motsatta. De tio senaste åren har Stockholm, Blekinge, Uppsala och Östergötland varit länen med lägst dödstal.
– Vägarna är en del i det, och fordonen har blivit betydligt säkrare. Bältesanvändningen är också väldigt bra i Sverige, säger trafikpolisen Petter Wahllöf.
Två omkom i Blekinge under 2020
Trafikanalys konstaterar att två personer omkom under 2020 i Blekinge och Gotland, vilket var lägst i landet. Högsta var dödssiffran i Skåne med 39 omkomna. Statistiken baseras på polisens olycksrapporter.
”Antal omkomna varierar mycket över åren, särskilt i län med mindre befolkning. Studier visar att hög befolkningstäthet är gynnsamt för trafiksäkerheten”, skriver Trafikanalys i en sammanfattning av vägtrafikskadorna under 2020.
Dödsfall i trafiken
Dödade personer vid polisrapporterade vägtrafikolyckor per 100 000 invånare (Blekinge inom parentes)
1985: 9,3 (16,6)
1990: 9,0 (6,0)
1995: 6,5 (7,9)
2000: 6,7 (7,3)
2005: 4,9 (4,6)
2010: 2,8 (2,0)
2015: 2,6 (2,6)
2016: 2,7 (3,2)
2017: 2,5 (3,8)
2018: 3,2 (1,3)
2019: 2,1 (2,5)
2020: 2,0 (1,3)