Framgångar för Karlskronaföretagets filmeffekter – men svårt att hitta personal

Uppdaterad
Publicerad

Kriget mellan streamingtjänsterna skapar ett stort utbud av nya tv-serier. Men suget efter något att sträcktitta på gör att branschen har svårt att hålla jämn takt.

–Det är jättesvårt att få tag på folk, säger Anton Johansson på tvåfaldigt Guldbaggenominerade Istudios Visuals i Karlskrona.

När alla streamingtjänster slåss om tittare ökar efterfrågan på produktionsbolag inom film och tv-serier. Några som märkt av hur marknaden har vuxit de senaste åren är Istudios Visuals i Karlskrona, som arbetar med att lägga till effekter till inspelade filmer och serier.

Till exempel kan det handla om exploderande helikoptrar eller att fylla en tom hockeyarena med publik.

– Det pågår ett krig mellan streamingtjänsterna om prenumeranter, de måste få ut nytt ”content” så fort som möjligt, säger Anton Johansson, som var med och grundade Istudios redan 2006.

Han berättar om hur branschen påverkades under coronapandemin när sträcktittandet sköt i höjden och produktionsbolagen behövde fylla tomrummet, vilket nu har skapat en kompetensbrist i branschen.

Guldbaggenominerad för UFO Sweden

I dag har företaget cirka 15 anställda och har nominerats till två Guldbaggar för bästa visuella effekter, för filmerna Den blomstertid nu kommer (2018) och UFO Sweden (2022). Just nu är man mitt uppe i arbetet med tv-serien Ondskan.

Och branschen lär fortsätta växa trots kompetensbristen. Därför är Anton Johansson optimistisk inför framtiden.

– Den ser väldigt ljus ut.

Hör mer om branschen i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.