Samtliga elever från förskoleklass till årskurs sex fick prova på att programmera.
Eleverna delades in i grupper och passerade fyra stationer. En fysisk där de med hjälp av förtryckta lappar med kommandon programmerade varandra fysiskt. Den som programmerades blundade och fick instruktioner från de övriga.
På de övriga stationerna programmerades en blue-bot som en robot. Med olika knapptryckningar kunde de få den att gå framåt, bakåt och åt sidorna. Elevernas uppgift var att bilda ett förvalt ord på en spelplan med bokstäver, där roboten steg fram till rätt bokstav.
– Det var jätteroligt, säger Alice Arelic Hermansson, som går i klass 4 A.
Uppskattades av eleverna
De fick också följa instruktioner på en skattkarta med ett rutnät, där de genom att fylla i rutorna kom fram till skatten.
De äldre eleverna fick även prova på att programmera en dator. Att det var en uppskattad temadag för eleverna gick inte att ta miste på, framför allt att programmera roboten.
– Men ibland gick det dåligt, säger Hugo Jeppsson i klass 3 B.
Ökad digitalisering
Men även för lärarna kan programmering vara en utmaning.
– Det är ju jättespännande att få hänga med i tiden för det är ju det vi måste göra. Många barn är ju bättre än oss lärare, så det är nu vi får snäppa upp och gå på fortbildningar, säger Helena Falck klasslärare på Östra Torpskolan.
Med anledning av den ökade digitaliseringen i samhället har regeringen beslutat att programmering ska ingå i kursplanen för alla elever. Förändringen träder i kraft den första juli i år.