Saab Kockum är mitt uppe i en uppdatering av de två ubåtarna av Gotlandsklass i Karlskrona. Uppdateringen beställdes av regeringen 2015 samtidigt som två nya ubåtar beställdes.
Försvarsminister Peter Hultqvist (S) har tidigare sagt till SVT att en del av den nya satsningen på ubåtar beror på det förändrade läget i omvärlden.
Blir vassare
Ubåtarna konstruerades för runt 20 år sedan. Enligt Anders Otterlund, projektledare på Kockums, ska ubåtarna hålla i 30–50 år, men halvvägs behövs en modifiering.
– De kommer bli lite vassare, säger han.
Gotlandsklass-ubåtarna ska få samma motor som de två nybyggda A26 ubåtarna, ny Stirlingmotor som är helt ljud- och vibrationsfri, enligt Helene Lindstrand från Saab Kockum.
Stirlingmotorn använder sig av flytande syre i sin förbränning. Det gör att ubåtarna inte behöver gå upp till ytan för att kunna hämta luft. I stället kan de stanna under vattnet i flera veckor.
Sågas av på mitten
Ubåtarnas mjukvara ska också uppdateras, invändigt ska det målas om och det som är slitet ska bytas ut.
– Det ska bli mer bekvämt, säger Helene Lindstrand.
För att få plats med den nya utrustningen har ubåtarna sågats itu på mitten.
– Den är ganska kompakt och det tillkommer ju en del ny utrustning. Den ska ju kunna ta upp till 30 man, säger Anders Otterlund, projektledare på Kockum.
Ubåt typ Gotland
- Det finns tre stycken ubåtar av Gotlandsklass: HMS Gotland, HMS Halland och HMS Uppland.
- Ubåtarna har sterlingmotorer vilket gör att de är tystgående, luftoberoende och kan stanna under vattnet i flera veckor.
- Ubåtarna använder sig av flytande syre för sin förbränning.
- Var de första ubåtarna i världen att få sterlingmotorer.
- Ubåtarna är utrustade med lätta torpeder i syfte att kunna försvara sig mot andra ubåtar, och tunga torpeder i för att kunna utföra insatser mot vanliga fartyg.
Källa: www.forsvarsmakten.se