Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Följ med när studiecoachen Susanne Kristoffersson visar runt i studieverkstan: ”Då blir de mer mottagliga för kunskap!” Foto: Charlotte Pettersson/SVT

Studieverkstan på Orsaskolan – en hjälp för fler högstadieelever

Publicerad

Allt fler skolor får göra olika elevanpassningar på grund av elevernas mående. Orsaskolan har under några år bland annat arbetat med Studieverkstan som fler och fler elever har sökt sig till.

– Med allt brus som finns i samhället i dag så har många ett behov av att komma till en lugn och trygg miljö, säger Susanne Kristoffersson som är studiecoach på Orsaskolan.

Studieverkstan är en lokal på skolan dit elever kan gå när klassrummets anpassningar inte räcker till. Här är det bland annat dämpad belysning, tystare och möjlighet att sitta avskilt.

– Vi har jobbat mycket med den fysiska miljön tillsammans med eleverna.

Projekt sedan 2016

I en enkät som SVT Dalarna har gjort bland bland 15 högstadieskolor i länet svarar majoriteten att de får göra allt fler elevanpassningar på grund av att den psykiska ohälsan har ökat bland unga.

I Orsa startade studieverkstan som ett EU-projekt 2016 och under åren har den blivit mer och mer välbesökt.

På en dag kommer det runt 15 elever och totalt är ett 30-tal inskrivna. Vissa kommer några timmar i veckan medan andra är där på heltid.

Vuxenstöd och studiero

Studieverkstan är ett första steg för elever som behöver anpassningar utanför klassrummet, för de med större behov finns det flera andra anpassningar på Orsaskolan. Syftet med verkstan är att det ska finnas vuxenstöd och vara en hög grad av studiero.

– På ett sätt är det sorgligt att vi inte klarar det i ordinarie verksamhet men samtidigt kommer vi väl alltid ha individer som inte passar in i vårt skolsystem, säger Susanne.

Följ med in till Studieverkstan i klippet.

Om elevers psykiska ohälsa, skolornas svar:

Avesta, Domarhagsskolan – Fler som inte orkar med skolan som den historiskt varit upplagd, det krävs fler anpassningar. Fler som håller ihop i skolan men blir helt slut när de kommer hem.

Borlänge, Gylle skola – Märks att den psykiska ohälsan ökat i form av bland annat ökad frånvaro, ökade insatser och ökat tryck på elevhälsan.

Falun, Bjursås skola – Psykisk ohälsa bland 13-15 åringar har absolut ökat över tid och kanske extra stor ökning efter pandemin. Det finns ett större behov av att bland annat kunna dra sig undan och stänga av omvärlden.

Gagnef, Mockfjärdskolan – Ej svar

Hedemora, Vasaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan varit oförändrad under några år

Leksand, Sammilsdalsskolan – Vi upplever en ökning av den psykiska ohälsan, fler elever som får ökad frånvaro på grund av dåligt mående. Fler elever med olika stödåtgärder.

Ludvika, Lorensbergaskolan – Vi ser att den psykiska ohälsan ökat hos både pojkar och flickor och måendet får konsekvenser för deras skolgång. De har ofta svårt att delta i vanligt klassundervisning och behöver sitta själva eller i mindre sammanahang. Märks en ökat belastning på våra kuratorer och jag har valt att ha två kuratorer på 100 procent i vår organisatione med cirka 400 elever.

Malung-Sälen, Centralskolan – Vi upplever att den psykiska ohälsan ökat under de fem senaste åren, vilket överensstämmer med hur det ser ut i högstadieskolor nationellt. Fler elever har ökad frånvaro, ökat självskadebeteende, ångest och depressioner. Vi märker att det är långa köer inom den specialiserade vården som BUP, långa väntetider gör att elever mår sämre.

Mora, Morkarlbyhöjdens skola – Liksom i samhället i övrigt märker vi att den mentala hälsan sjunker hos våra elever. Mora kommun har uppmärksammat detta och förstärkt den centrala elevhälsan från den här hössterminen.

Orsa, Orsaskolan – Om vi blickar tillbaka på en fyraårsperiod så är den genrella upplevelsen att den psykiska ohälsan relaterat till stress/ångest är oförändrad. Tilläggas bör att många barn i högstadieåldern kan ha en konstant hjärnstress på grund av ett svårkontrollerat och ofiltrerat intrycksflöde via olika typer av sociala medier.

Rättvik, Boda skola – Upplever att den psykiska ohälsan har ökat jämfört med förra läsåret. Har fler elever som inte kan delta i undervisningen och uppger att det är jobbigt att vistas med övriga klasskamrater.

Säter, Klockarskolan – Den psykiska ohälsan har absolut ökat. Ungefär 20-25 % som har någon form av anpassning/stöd, en del av dem på grund av psykisk ihälsa. De orkar helt enkelt inte ta sig till skolan eller gå hela dagen.

I grunden arbetar vi för att eleverna ska kunna vara i sitt normala sammanhang men det har blivit svårare och svårare.

Smedjebacken, Kyrskolan – Den psykiska ohälsan är oförändrad hos oss för tillfället.

Vansbro, Smedsbergsskolan – Tycker vi ser en viss ökning av den psykiska ohälsan, framför allt genom ökad frånvaro och ökat tryck på elevhälsan.

Älvdalen, Älvdalsskolan – I en undersökning från i höstas kunde vi se att måendet hos framförallt tjejerna minskat markant. I samband med undersökningen har vi vidtagit olika åtgärder, bland annat grupper ihop tillsammans med socialtjänsten och fritidsgårdarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.