I en rapport beskriver verksamhetschefen Charlotta Borelius att överbelastningen medför en ökad patientrisk och markant ökade kostnader. Arbetsbelastningen på telefonsjuksköterskorna är stor och man tvingas därför vara restriktiva med att godkänna ledigheter och flex.
– Vi har ju verksamhet dygnet runt och vissa mål vi ska uppnå så de jobbar på för fullt. Vi kommer att få förstärkning av ett par sjuksköterskor som stöttar upp men de ska utbildas i systemen också så det tar en liten stund innan de är igång, säger Charlotta Borelius.
Hon uttrycker också oro över att de många samtalen från folk som har frågor om coronaviruset riskerar att tränga undan patienter som skulle behöva testas för viruset och patienter som är i verkligt behov av sjukvårdsrådgivning.
– Det kan vara generella frågor om resor, om man ska vara hemma från jobbet eller om det är dags att börja bunkra. Alla sådana frågor ska till 11313 men det absolut bästa är att läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida.
Det nationella numret 11313 är det nummer som man ska ringa för allmänna frågor om coronaviruset.