Foto: Claudio Bresciani/TT, Anders Wiklund/TT

Coronarädslan överbelastar 1177 – nästan en tredjedel kommer inte fram

Uppdaterad
Publicerad

Belastningen på 1177 Vårdguiden har ökat i takt med rapporterna om coronavirusets spridning över världen. I Dalarna var det nästan en tredjedel av de som ringde 1177 i februari som inte ens kom fram.

I en rapport beskriver verksamhetschefen Charlotta Borelius att överbelastningen medför en ökad patientrisk och markant ökade kostnader. Arbetsbelastningen på telefonsjuksköterskorna är stor och man tvingas därför vara restriktiva med att godkänna ledigheter och flex.

– Vi har ju verksamhet dygnet runt och vissa mål vi ska uppnå så de jobbar på för fullt. Vi kommer att få förstärkning av ett par sjuksköterskor som stöttar upp men de ska utbildas i systemen också så det tar en liten stund innan de är igång, säger Charlotta Borelius.

Coronaviruset i Dalarna

Hon uttrycker också oro över att de många samtalen från folk som har frågor om coronaviruset riskerar att tränga undan patienter som skulle behöva testas för viruset och patienter som är i verkligt behov av sjukvårdsrådgivning.

– Det kan vara generella frågor om resor, om man ska vara hemma från jobbet eller om det är dags att börja bunkra. Alla sådana frågor ska till 11313 men det absolut bästa är att läsa på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Det nationella numret 11313 är det nummer som man ska ringa för allmänna frågor om coronaviruset.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Dalarna

Mer i ämnet