Efter stormen Gudrun år 2005 skärptes ellagen med den så kallade 24-timmarsgränsen, som innebär att inga elavbrott får vara längre än 24 timmar.
Då började också principen om ersättning till kunder som varit utan el under en längre tid.
Rätt till ersättning
Principen innebär att du har rätt till ersättning om du vid ett strömavbrott inte får tillbaka elen inom tolv timmar. Ersättningen motsvarar då drygt 12 procent av den årliga elnätskostnaden, enligt Ellagen.
Om elavbrottet varar längre än tolv timmar ges ersättning med ökat belopp efter varje tolvtimmarsperiod.
Betalas automatiskt
Kunderna som drabbats kommer få ersättningen utbetald automatisk, även om rekommendationen är att man tar kontakt med sitt elbolag.
Även om strömmen inte varit borta i tolv timmar så går det att kräva skadestånd om någonting blivit förstört, såsom matvaror.
LÄS MER: Strömlöst på flera håll i länet