Vår reporter Anders Hansson testar att köra elbil i Dalarna. Foto: Patrik Boberg

Elbilsresan fortsätter norrut

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Dalarnas reporter testar hur det är att köra elbil i Dalarna. Resan fortsätter till Siljansområdet där möjligheterna att ladda bilen varierar.

Just nu pågår den stora miljökonferensen i Paris och samtidigt fortsätter reporter Anders Hansson sin resa med elbilen. Turen går nu från Falun till Orsa, en resa på knappt 10 mil.

Bilens laddning räcker i 88 kilometer så den behöver laddas på vägen. Därför går resan längs riksväg 70 där det finns fler laddstolpar. Första stoppet blir i Djurås men den består enbart av ett vanligt uttag vilket gör att laddningen går långsammare. Men kommunalrådet i Gagnef Irene Homman (S) lovar bättre laddning.

Elbilar i Dalarna

– Vi har ju stråket upp till Sälen och Mora och vi vill förstås att de som ska dit ska åka på ”våra” vägar. Det är vår skyldighet att det kommer upp laddstolpar.

Stolpen fungerar inte

Det visar sig dock att stolpen i Djurås inte fungerar alls och färden går i stället vidare till Tällberg där några av hotellen erbjuder laddning, Men inte heller de är några du kan snabbladda vid.

– Vi har köpt in laddstolpar men väntar på att de ska uppgraderas till den senaste tekniken, säger Ulrika Liljeberg som är centerpartistiskt kommunalråd i Leksand.

Anders kör vidare till Mora där det ska finnas möjlighet att ladda bilen hos en bilfirma på Noret, strax utanför samhället. Men uttaget sitter innanför firmans grindar som låses när inte firman ör öppen.

Väl framme i Orsa finns några halvsnabba laddstolpar och medan bilen laddar träffar Anders Hansson kommunalrådet Mikael Thalin (C).

– Det är viktigt att det går fort att ladda samtidigt som det är en avvägning, vi vill ju gärna att folk stannar en liten stund i Orsa.

Dagens resa slutar med att elbilens batteri, för andra gången den här veckan, vägrar att ta emot laddning. Det blir bärgning från Orsa till Falun. I vår nästa del testar vi hur det fungerar att åka med elbil i södra Dalarna.

Laddning elbilar

För laddning av elbilar finns ingen gemensam standard för världens alla tillverkare.

De här är de vanligast förekommande kontakterna just nu:

ChaDeMo    Snabbladdning med likström. Vanligast på japanska bilar.

CCS EU        Snabbladdning med likström. Europeisk standard.

Mode 3 type 2    Halvsnabb laddning med växelström.

Schuko        Långsam laddning med 220 V växelström, samma kontakt som du har i vägguttaget hemma.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elbilar i Dalarna

Mer i ämnet